31.03.2001 tarihli Serbest Muhasebeciilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:30)
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
30)
31.03.2001 Cumartesi - Sayı: 24359
(Asıl)
Maliye Bakanlığından:
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin ikinci
fıkrası ile vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden değerleme,
zararmahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını Bakanlığımızca
belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik
raporuibraz edilmesi şartına bağlamaya, bu uygulamalara ilişkin usul ve
esaslarıbelirlemeye Bakanlığımız yetkili kılınmıştır.
3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik veYeminli Mali Müşavirlik Kanununun 12 nci maddesinin
Bakanlığımıza verdiğiyetkiye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali
Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"(1)in 7 nci maddesi ile yeminli mali
müşavirlerce vergi mevzuatı yönünden tasdiki yapılabilecek olan konu ve
belgeler belirlenmiş, anılan maddenin birinci fıkrasının mali mevzuatta yer
alan teşvik, indirim, istisna ve muafiyetler yönünden başlıklı (G) bendinin
(g) alt bendinde ise diğer teşvik, indirim, istisna ve muafiyetlerle ilgili
işlemlerin tasdik kapsamında yer alabileceği öngörülmüştür.
Söz konusu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin son fıkrasında
ise, tasdik işlemi yapılırken aranacak asgari bilgi, şekil şartları ile
tasdike ilişkin diğer usul ve esasların Bakanlığımızca çıkartılacak
tebliğlerle belirleneceği veYönetmelikte belirtilen konuların ve belgelerin
tasdikine ilişkin olarak Bakanlığımızca tebliğ çıkartılmadıkça, yeminli mali
müşavirlerin bu konu ve belgelerle ilgili olarak tasdik işlemi
yapamayacakları belirtilmiştir.
Bakanlığımıza tanınan bu yetkiye dayanılarak 4325 sayılı Olağanüstü
Hal Bölgesinde ve Kalkınmada Öncelikli Yörelerde İstihdam Yaratılması
ve Yatırımların Teşvik Edilmesi ile 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun(2) 3 üncü maddesinin (a) bendi ile
düzenlenen istisnadan yararlanılmasının yeminli mali müşavirler tarafından
düzenlenentasdik raporu ibrazı şartına bağlanması nedeniyle bu Tebliğ ile
yeminli mali müşavirler tarafından bu çerçevede yapılacak tasdikin usul ve
esasları belirlenmektedir.
1- Yararlanılması Tasdik Raporu İbrazı Şartına Bağlı İstisna
Kazançlar4325 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendi hükmü uyarınca,
anılan madde hükmünün yürürlüğe girdiği 1/1/1998 tarihi ile 31/12/2000
tarihi arasında Olağanüstü Hal Bölgesi kapsamında sayılan illerde yeni işe
başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu illerdeki iş
yerlerinde fiilen ve sürekli olarak 10 ve daha fazla işçi çalıştırmaları
şartıyla, münhasıran bu işyerlerinden elde ettikleri kazançları işe başlama
tarihinden itibaren yatırım dönemi dahil 5 vergilendirme dönemi gelir ve
kurumlar vergisinden müstesnadır. Bu istisnanın uygulanmasına ilişkin
açıklamalar 1 seri no'lu Olağanüstü Hal Bölgesinde ve Kalkınmada Öncelikli
Yörelerde İstihdam Yaratılması ve Yatırımların Teşvik Edilmesi Genel
Tebliği(3) ile yapılmıştır.Vergi Usul Kanunun mükerrer 227 nci maddesi
hükmünün Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak 4325 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (a) bendinde düzenlenen istisnadan yararlanılabilmesi için bu
Tebliğ ile belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali müşavir tasdik
raporu ibraz edilmesi zorunluluğu getirilmiştir. Bu uygulamaya ilişkin usul
ve esaslar aşağıda açıklanmıştır.
1.1- Yıllık Beyana Tabi Kazançlarda İstisna Uygulaması
4325 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin (a) bendi kapsamında elde ettikleri kazancın tutarı 100
milyar lirayı aşan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin istisnadan
yararlanabilmeleri için yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz etmeleri
zorunludur. Belirtilen nitelikteki kazançlarının tutarı 100 milyar lirayı
aşmayan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri bu zorunluluk kapsamında
değildir. Bu tutar izleyen yıllarda Bakanlığımızca ayrıca belirlenmediği
taktirde her yıl yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Bu şekilde
yapılacak hesaplamalarda bir milyar liradan küçük tutarlar dikkate
alınmayacaktır.
Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ve
bunlara ekli mali tablolar ile bildirimlerinin tasdiki amacıyla (tam tasdik)
kanuni süresinde sözleşme düzenleyerek beyannamelerini tasdik ettiren
mükelleflerin, 4325 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinde düzenlenen
istisnadan yararlanabilmeleri için ayrıca yeminli mali müşavir tasdik raporu
ibraz etmelerine gerek bulunmamaktadır. Ancak, bu durumda istisnadan
yararlanılması için gerekli şartların sağlandığının ve istisnanın gerçek
tutarının bu Tebliğ çerçevesinde araştırılarak tespit edilmesi ve bu
hususlara tam tasdik raporunun ayrı bir bölümünde yer verilmesi
zorunludur.
1.2- Tevkifat Halinde İstisna Uygulaması
4325 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (a) bendi kapsamına giren kazançlar hakkında 193 sayılı Gelir
Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi hükmünün uygulanmaması için de yeminli mali
müşavir tasdik raporu ibraz edilmesi zorunludur. Buna göre, anılan madde
kapsamındaki faaliyetler ile ilgili olarak nakden veya hesaben yapılan
ödemeler üzerinden tevkifat yapılmamasının istenilmesi halinde, nakden veya
hesaben ödemeye hak kazanılan tarih itibarıyla 4325 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (a) bendinde öngörülen şartların bulunduğunu ve ödemenin gerçek
tutarını tespit eden ve bu Tebliğ ekinde örneği gösterilen yeminli mali
müşavir tasdik raporunun mükellefin gelir veya kurumlar vergisi yönünden
bağlı olduğu vergi dairesine ibraz edilmesi gerekmektedir. Vergi dairesince
yeminli mali müşavir tasdik raporuna dayanılarak, vergi sorumlusuna hitaben
"mükellefe yapılacak ödemenin 4325 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendi
uyarınca istisna kapsamında bulunduğunun yeminli mali müşavir tasdik raporu ile
belirlendiğini ve bu nedenle kendisine bu kapsamda yapılacak ödemeler üzerinden
vergi tevkifatı yapılmaması gerektiğini" belirten vergi dairesi müdürünün
imzasını ve dairenin mührünü taşıyan bir yazı verilecektir.
(1) 02.01.1990 tarihli ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(2) 23.01.1998 tarihli ve 23239 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(3) 27.02.1998 tarihli ve 23271 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Bu kapsamda yapılacak ödemeler üzerinden vergi tevkifatı
yapılmaması uygulamasından yararlanılabilmesi için herhangi bir parasal
sınır öngörülmemiştir. Bu nedenle, vergi tevkifatı yapılmaması uygulamasına
konu olacak ödeme tutarı ne olursa olsun, bu uygulamadan yararlanmak için
yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilmesi gerekmektedir.
4325 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendi
kapsamında yürütülen faaliyetlerle ilgili olarak yapılan ödemelerin daha önce
tevkifata tabi tutulmuş olması halinde, tevkif edilen vergilerin bu Tebliğ'de
belirtilen esaslara uygun olarak düzenlenecek yeminli mali müşavir tasdik
raporuna dayanılarak iade edilmesi mümkün bulunmaktadır.
2- Tasdikin Amacı ve NiteliğiBu Tebliğ kapsamında yeminli mali
müşavirlerce yapılacak tasdikin amacı; tasdik hizmeti verilen mükellefin 4325
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinde düzenlenen istisnadan
yararlanılması için gerekli şartları taşıyıp taşımadığının ve yararlanılacak
istisnanın gerçek tutarının araştırılması ve tespit edilmesidir.
Araştırılacak asgari hususlar Tebliğe ekli rapor örneğinde
belirtilmiştir.
Yeminli mali müşavirler incelemelerini 29 sıra no'lu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin I/2-3 bölümünde yer alan esasları da
dikkate alarak yürüteceklerdir. Yeminli mali müşavirlerin tasdik çalışması
kapsamında; 4325 sayılı Kanun ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan 1 seri no'lu
Tebliğ hükümlerine uyulup uyulmadığını, istisnadan yararlanma şartlarının
yerine getirilip getirilmediğini ve istisnanın gerçek tutarını rapor
örneğinde yer alan hususları da dikkate alarak araştırmaları
zorunludur.
3- Tasdik Raporunda Bulunması Gerekli Asgari BilgilerTasdik
raporları, bu Tebliğin 1 no'lu ekini oluşturan rapor kapağı ile 2 no'lu ekini
oluşturan rapor örneğine uygun olarak hazırlanacaktır. Rapor, içeriği
itibarıyla rapor örneğinde yer alan asgari hususları ihtiva edecektir.
4- Tasdik Raporunu Tanzim Eden Yeminli Mali Müşavirlerin Müşterek
ve Müteselsilen SorumluluğuTebliğ ekindeki rapor örneğinde yer alan
asgari bilgilerin aranması ve araştırılması zorunlu konu ve belgeler ile
bunlara ilişkin defter kayıtlarının usulüne uygun olarak düzenlenmiş, kayıt
nizamı ve muhasebe ilkelerine göre kaydedilmiş olması gereklidir. Yeminli
mali müşavirler belgelerin geçerliliğini, usulüne uygun olarak düzenlenip
düzenlenmediğini ve gerçeği aksettirip aksettirmediğini tespit etmek
zorundadırlar.
İmza ve mühür kullanmak suretiyle tasdik yapan ve
tasdik raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler, tasdik kapsamı ile sınırlı
olmak üzere tasdikin doğruluğundan sorumludurlar.
Yeminli mali müşavirler, yaptıkları tasdikin doğru
olmaması halinde ziyaa uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan
mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
5- Raporun Vergi Dairesine İbraz Edilmesi4325 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (a) bendi kapsamında elde ettikleri kazancın tutarı 100 milyar
lirayı aşan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine ilişkin tasdik raporları
yeminli mali müşavirler tarafından genel esaslar çerçevesinde mükellefin
bağlı olduğu vergi dairesine teslim edilecektir.
4325 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendi
kapsamında elde edilen kazanç üzerinden tevkifat yapılmaması için düzenlenen
raporların ise nakten veya hesaben ödeme yapılmadan ilgili vergi dairesine
verilerek vergi dairesinden bu Tebliğin 1.2 bölümünde belirtilen yazının
alınması ve ödemeyi yapacak kişiye ibraz edilmesi gerekir.
Tebliğ olunur.