30.07.1995 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:18)
Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği Sıra
No : 18
30.07.1995 tarih ve 22359 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanmıştır
Maliye Bakanlığından :
Bilindiği üzere, 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kanununun 12'inci
maddesinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan ve 2.1.1990
tarih ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin
Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik"in 7-A/a maddesi ile yıllık gelir vergisi beyannameleri,
bunlara ekli mali tablolar ve bildirimler; 7-B/a maddesi ile de yıllık kurumlar
vergisi beyannameleri, bunlara ekli mali tablolar ve bildirimler tasdik
kapsamına alınmıştır.
(41)
Söz konusu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin son
fıkrasında ise tasdik işlemi yapılırken aranacak asgari bilgi, şekil şartları
ile tasdike ilişkin diğer usul ve esasların Maliye Bakanlığınca çıkartılacak
tebliğlerle belirleneceği ve yönetmelikle belirtilen konuların ve belgelerin
tasdikine ilişkin olarak Maliye Bakanlığınca tebliğ çıkartılmadıkça, yeminli
mali müşavirlerin bu konu ve belgelerle ilgili olarak tasdik işlemi
yapamayacakları belirtilmiştir.
Yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile
bunlara ekli mali tablolar ve bildirimlerin yeminli mali müşavirlerce tasdikine
ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğle belirlenmiştir.
(41) İlgili olarak 19 ve 20
Numaralı Genel Tebliğlere bakınız.
I- TASDİKE İLİŞKİN ESASLAR
A) KAPSAM
Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi
(tasfiye,birleşme ve devir beyannameleri dahil vermek durumunda bulunan
mükellefler, söz konusu beyannameleri ile bunlara ekli tablolarını ve
bildirimlerini diledikleri takdirde yeminli mali müşavirlere tasdik
ettirilebilirler.
Gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinin yeminli
mali müşavirlerce tasdikine ilişkin uygulama, 1995 ( özel hesap dönemi tayin
olunanlar için 1995 yılında başlayan) hesap dönemine ait beyannamelerden
başlayacaktır.
Bu Tebliğ hükümlerine göre, gelir veya kurumlar
vergisi beyannamelerini yeminli mali müşavirlere tasdik ettiren mükelleflerin,
beyannamelerini ayrıca serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali
müşavirlere imzalatma zorunluluğu bulunmamaktadır.
B) SÖZLEŞME DÜZENLENMESİ
1- Genel Olarak
Bilindiği üzere, 2.1.1990 tarihli "Yeminli Mali
Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"in 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına göre,
ilgililerce yaptırılacak tasdik hizmetinin tasdik sözleşmesine bağlanması
zorunlu bulunmaktadır. Diğer taraftan aynı maddeye, 31.5.1995 tarih ve
22299 sayılı resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile eklenen
fıkrada, gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin
sözleşmelerin ilgili vergilendirme döneminin ilk ayı içinde düzenleneceği
belirtilmiştir.
Buna göre, gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri
ile eklerini yeminli mali müşavirlere tasdik ettirmek isteyen mükellefler, her
yıl Ocak ayı içinde (özel hesap dönemi uygulayan mükellefler özel hesap
döneminin ilk ayı içinde), beyannameleri ile eklerini tasdik edecek yeminli mali
müşavirlerle yıllık sözleşme düzenlemek zorundadırlar.
2- Özel Durumlarda Sözleşme
İşe yeni başlayan mükelleflerden beyannameleri
ile eklerinin tasdik ettirmek isteyenler, kalan süre için sözleşme
düzenleyeceklerdir. Yeminli Mali Müşavirin her ne sebeple olursa olsun mesleki
faaliyetinin süresiz terk etmesi veya sözleşmenin feshedilmesi nedeniyle başka
bir yeminli mali müşavirlerle sözleşme imzalanması halinde de sözleşme, kalan
süre için yapılacaktır. Bu durumda tasdikle ilgili her türlü bilgi ve belgeler,
devralan yeminli mali müşavire aktarılmak zorundadır.
Sözleşme döneminden sonra yeminli mali müşavirin
ölüm, meslekten çıkartılma ve diğer nedenlerle mesleki faaliyetini süresiz terk
etmesi halinde, bu yeminli mali müşavirlerle sözleşme imzalayan mükellefler,
diledikleri takdirde beyannamelerini faaliyette bulunan başka bir yeminli mali
müşavire tasdik ettirebilirler.
İşe yeni başlayan veya önceki sözleşmesi herhangi bir
nedenle fesih edilen mükelleflerden beyannameleri ile eklerini tasdik ettirmek
isteyenler işe başlama veya fesih tarihinden itibaren bir ay içinde yeminli mali
müşavir ile sözleşme düzenleyeceklerdir.
3- 1995 Yılına İlişkin Sözleşmelerin Düzenlenme
Zamanı
Bilindiği üzere, 31.5.1995 tarihli Resmi Gazete'de
yayımlanan Yönetmelikle 2.1.1990 tarihli Yönetmelik'e eklenen geçici madde ile,
1995 vergilendirme dönemine ilişkin tasdik sözleşmelerinin 31.5.1995 tarihi
sonuna kadar düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu süre daha sonra
Bakanlığımızca 31.7.1995 tarihi sonuna kadar uzatılmıştır. Bu defa, 1995 hesap
dönemine ilişkin tasdik sözleşmeleri, (birer örneğinin Yeminli Mali Müşavirlerin
bağlı bulunduğu odalara gönderilme süresi olan 31.8.1995 tarihi sonuna kadar
düzenlenecektir.)
4- Sözleşmelerin Gönderilmesi
Sözleşmelerin birer örneği,düzenleme tarihinden
itibaren bir ay içinde, 1995 vergilendirme dönemine ait sözleşmeler ise bu yılın
Ağustos ayı sonuna kadar yeminli mali müşavirlerce bağlı bulundukları meslek
odalarına, bu sözleşmelerin ilk sahifelerinin birer örnekleri de yeminli mali
müşavir odalarınca 15 gün içinde Maliye Bakanlığına gönderilecektir.
C) TASDİK ÜCRETİ
Yeminli Mali Müşavirlerle yıllık gelir veya kurumlar
vergisi beyannamesi tasdik sözleşmesi düzenleyen mükellefle ücret tarifesinde
yer alan ilgili beyannameye ait tasdik ücretini ödeyeceklerdir.
Ücret tarifesinde belirtilen yeminli mali müşavirler
tasdik ücretlerinin 1/12'si aylık ücret olarak uygulanır.
D) TASDİK İŞLEMİ
Tasdik işlemi; yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamesinin ilgili bölümleri ile mali tablolar ve bildirimlerin uygun
kısımları, yeminli mali müşavirlerce imzalanıp mühürlenmek ve tasdik raporu
düzenlenmek suretiyle yerine getirilecektir. Tasdik raporu ile beyannamede yer
alan tutarlar arasında farklılıklar bulunduğu takdirde, beyanname şerh düşülerek
tasdik edilecektir.
Yeminli mali müşavirlerin yapacağı beyanname
tasdikinin amacı, ödenmesi gereken gelir ya da kurumlar vergisinin doğruluğunu
araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. Bu nedenle, yeminli mali müşavir,
gerçek durumu tespit etmek için her türlü belgelerden yararlanmak ve her türlü
inceleme tekniklerini kullanmak zorundadır.
II-TASDİK RAPORUNU DÜZENLEYECEK YEMİNLİ MALİ
MÜŞAVİRLER VE SORUMLULUK UYGULAMASI
A) TASDİK RAPORU DÜZENLEYECEK OLAN YEMİNLİ MALİ
MÜŞAVİRLER
3568 sayılı Kanuna göre yeminli mali müşavirlik
ruhsatı ve mührü almış ve yeminli mali müşavir odalarının çalışanlar listesine
kayıtlı yeminli mali müşavirler, beyannameleri ile eklerini tasdik ettikleri
mükelleflerle ilgili olarak, usul ve esasları bu Tebliğ ile belirlenen "Yıllık
gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporu" tanzim
edeceklerdir.
Tasdik raporları, bu Tebliğe ekli rapor kapağı ile
rapor dispozisyonuna uygun olarak düzenlenecek ve raporda bu Tebliğin III-B
bölümünde yer alan "Asgari Bilgiler"e yer verilecektir.
B) TASDİK RAPORU TANZİM EDEN YEMİNLİ MALİ
MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU (42)
(42) Bu konu ile ilgili olan
Maliye Bakanlığının 01.03.1996 tarih ve B.07.0.GEL.32/3200-39r-08389 sayılı,
1996/1 Sıra Numaralı " SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK
VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK KANUNU İÇ GENELGESİ" aşağıya aynen
alınmıştır.
" Bilindiği üzere, 3568 sayılı
Kanunun 12 nci maddesinde, Yeminli Mali Müşavirlerin yaptıkları tasdikin
doğruluğundan sorumlu oldukları, yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde,
tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere, ziyaa uğratılan vergilerden ve
kesilecek cezalardan mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu
olacakları belirtilmiştir. Yeminli Mali Müşavirlerin yukarıda belirtilen
sorumluluklarının uygulanmasına ilişkin hususlar 18 sıra numaralı "Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanunu Genel Tebliği"nde açıklanmış bulunmaktadır.
18 sıra numaralı Genel Tebliğin B)
TASDİK RAPORU TANZİM EDEN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU başlıklı
bölümünde, "Müşterek ve müteselsil sorumluluğu vergi inceleme raporu ile tespit
edilen Yeminli Mali Müşavirler nezdinde yapılacak takibat, vergi ve ceza
tahakkukunun kesinleşmesinden sonra başlatılacaktır. Vergi dairelerince
yapılacak olan takibat, tahakkuku kesinleşen vergi ve cezaların tahsiline
yönelik olacaktır. Bununla birlikte, Yeminli Mali Müşavirin bilgi ve rızası
dışında, mükellefin tek taraflı tasarrufu sonucu kesinleşen ve Yeminli Mali
Müşavir tarafından ödenen vergi ve cezalar için mükellefe rücu hakkı saklıdır.
Sorumluluğu tespit edilen Yeminli Mali Müşavirlerle ilgili takibat ise Yeminli
Mali Müşavirin bağlı bulunduğu vergi dairesince yerine getirilecektir."
açıklaması yer almaktadır.
Bu düzenlemeye rağmen vergi
inceleme raporlarıyla belirlenen Yeminli Mali Müşavirlerle ilgili müşterek ve
müteselsil sorumluluğun, bazı vergi dairelerince, vergi ve ceza tahakkukunun
kesinleşmesinden önce başlatılmasına sebep olacak şekilde işlem yapıldığı ve
inceleme elemanlarınca da bu doğrultuda vergi inceleme raporu tanzim edildiği
anlaşılmıştır.
18 sıra numaralı Genel Tebliğle
aykırı olan bu uygulamanın ortadan kaldırılması ve uygulamada birlik sağlanması
maksadıyla konuyla ilgili olarak aşağıdaki şekilde işlem yapılması uygun
görülmüştür.
Bakanlığımız vergi inceleme
elemanlarınca yapılacak vergi incelemesi sonucunda bir matrah veya vergi
farkının ortaya çıkması durumunda inceleme elemanları, Yeminli Mali Müşavirlerin
sorumluluklarının tespiti amacıyla, bulunan matrah veya vergi farkı ile Yeminli
Mali Müşavirlerin ilgili mevzuatta belirtilen sorumlulukları arasındaki ilişkiyi
inceleme raporlarında net bir şekilde ortaya koyacaklardır. Yeminli Mali
Müşavirlerin tasdik ettikleri bütün konu ve belgelerle ilgili olmak üzere,
müşterek ve müteselsil sorumluluğu vergi inceleme raporu ile tespit edilen
Yeminli Mali Müşavirler nezdinde yapılacak takibat, vergi ve cezaya ilişkin
tahakkukun kesinleşerek tahsil edilebilir hale gelmesinden sonra başlatılacak ve
bu takibat vergi ve cezanın tahsiline yönelik olacaktır. Vergi Mahkemesi kararı
üzerine mükellefin ihtilafı Danıştay'a götürmesinin, vergi mahkemesince tasdik
edilen vergi ve ceza için Yeminli Mali Müşavir nezdinde takibat yapılmasını
engelleyemeyeceği tabiidir.
Vergi ve cezanın tahakkukunun
kesinleşmesinden sonra mükellefin bağlı bulunduğu vergi dairesi, kesinleşen
vergi ve ceza miktarını Yeminli Mali Müşavirin bağlı bulunduğu vergi dairesine
bildirecektir. Yeminli Mali Müşavirin bağlı bulunduğu vergi dairesi, mükellefin
bağlı bulunduğu vergi dairesi tarafından bildirilen vergi ve cezanın tahsili
için bu vergi dairesi adına takibat yapacaktır. Vergi ve cezanın
kesinleşmesinden sonra, vergi ve cezanın tamamının mükellef tarafından ödenmesi
halinde kesinleşen vergi ve ceza miktarının Yeminli Mali Müşavirin bağlı
bulunduğu vergi dairesine ayrıca bildirilmesine ve tasdik raporunu tanzim eden
Yeminli Mali Müşavir adına takibat yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Gerek adına vergi ve ceza salınan
mükellefin ve gerekse Yeminli Mali Müşavirin bağlı bulunduğu vergi dairesince
Söz konusu vergi ve ceza ile ilgili olarak yapılan tahsilatlar, vergi
dairelerince en kısa zamanda karşılıklı olarak birbirlerine bildirilecektir. Bu
durumda her iki vergi dairesince takibata, bakiye vergi ve ceza için yapılmaya
devam edilecektir.
3568 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinde belirtilen sorumluluk çerçevesinde, Yeminli Mali Müşavirler adına
yapılmış bulunan mevcut tarhiyatlar vergi dairelerince terkin edilecektir.
Yeminli Mali Müşavirlerin müşterek ve müteselsil sorumluluğu bulunan terkin
edilmiş tarhiyatların kesinleşmesi halinde, yukarıda belirtilen açıklamalar
doğrultusunda işlem yapılacaktır.
Bilgi edinilmesini ve
gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
1- Genel Olarak
Beyanname ve eklerini tasdik eden yeminli mali
müşavirler, tasdik ettikleri beyanname ve eklerinde yer alan bütün bilgilerle
bunların dayanağını teşkil eden defter kayıtları ve belgelerdeki bilgilerin
doğruluğu ile beyannamesini tasdik ettikleri mükelleflerin sahte veya
muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kullanılmasından sorumludurlar.
Belgelerin yasal süresi içerisinde Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine,
genel muhasebe kurallarına, vergi mevzuatına ve ilgili diğer mevzuata uygun ve
doğru olarak yasal defterlere kaydedilmesi ve mali tablolara aktarılması
sorumluluk kapsamındadır. Bu bilgi ve belgeler esas alınarak mükelleflerin vergi
ve benzeri mali yükümlülüklerinin doğru olarak hesaplanması yeminli mali
müşavirlerin sorumluluğuna dahildir. Bu çerçevede yeniden değerleme, amortisman
tutarları, yatırım indirimi, her türlü istisna ve muafiyet tutarları ve benzeri
tutarların vergi mevzuatı çerçevesinde doğru olarak tespit edilmesi, aktif ve
pasif kıymetlerin Vergi Usul Kanunu hükümlerine uygun olarak değerlemelerinin
yapılması, kaydi envanterin sağlanması ve randıman tespitlerinin yapılması
yeminli mali müşavirlerin sorumluluğundadır.
2- Müşterek ve Müteselsil Sorumluluğunun
Tespiti
Maliye Bakanlığı vergi denetim elemanlarınca
yapılacak vergi incelemesi sonucunda bir matrah veya vergi farkı ortaya çıktığı
takdirde, denetim elemanları, yeminli mali müşavirlerin sorumluluklarının
tespiti amacıyla, bulunan matrah veya vergi farkı ile yeminli mali müşavirlerin
yukarıda belirtilen sorumlulukları arasındaki ilişkiyi, inceleme raporunda net
bir şekilde ortaya koyacaklardır. Yeminli Mali Müşavirin sorumlu tutulması
gereken bir durumun tespit edilmesi halinde, söz konusu inceleme raporunun
onaylı bir örneği Bakanlığımıza (Gelirler Genel Müdürlüğü)
gönderilecektir.
Müşterek ve müteselsil sorumluluğu vergi inceleme
raporu ile tespit edilen yeminli mali müşavirler nezdinde yapılacak takibat,
vergi ve ceza tahakkukunun kesinleşmesinden sonra başlatılacaktır. Vergi
dairelerince yapılacak olan takibat, tahakkuku kesinleşen vergi ve cezaların
tahsiline yönelik olacaktır. Bununla birlikte, yeminli mali müşavirin bilgi ve
cezaların tahsiline yönelik olacaktır. Bununla birlikte, yeminli mali
müşavirin bilgi ve rızası dışında, mükellefin tek taraflı tasarrufu sonucu
kesinleşen ve yeminli mali müşavir tarafından ödenen vergi ve cezalar için
mükellefe rücu hakkı saklıdır. Sorumluluğu tespit edilen yeminli mali
müşavirlerle ilgili takibat ise yeminli mali müşavirin bağlı bulunduğu vergi
dairesince yerine getirilecektir.
C- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN
YETKİLERİ
Yeminli Mali Müşavirler, bu Tebliğle verilen
beyanname tasdik yetkisi ile ilgili olarak sözleşme yaptıkları
mükelleflerin;
- Tüm defter, kayıt ve
belgelerini gizli olsalar dahi incelemek,
- Tasdik işlemini
ilgilendiren tüm bilgileri yöneticilerden, iç denetçilerden ve diğer
ilgililerden istemek,
- Şirketlerin yönetim
kurulu ve genel kurul toplantılarına katılmak ve bu toplantılarda istenildiği
takdirde tasdik faaliyetini ve sonuçlarını ilgilendiren
konularda açıklamalarda bulunmak,
yetkisini haizdirler.
Kamu idare ve müesseseleri, yeminli mali müşavirlerin
tasdik konusu ile sınırlı olmak üzere isteyeceği bilgileri vermekle
yükümlüdürler. Gerekli bilgiler, yazı ile istenecek ve yazıda tasdik konusu ile
ilgili husus ve sözleşme içeriği belirtilecektir.
Yeminli mali müşavirler ayrıca, beyannamelerini
tasdik edecekleri mükelleflerin işlemleriyle sınırlı olmak üzere karşıt inceleme
yapabilirler. Başka oda çevrelerindeki karşıt incelemeler, Ücret
Yönetmeliğindeki usul ve esaslar çerçevesinde ücreti ödenmek kaydıyla, o odaya
mensup yeminli mali müşavirlere yaptırılabilir.
(43)
Yeminli mali müşavirlere tasdik edilen beyannameler
ve bunlara ilişkin mali tablolar, Kamu İdaresinin yetkili memurlarınca
incelenmiş bir belge olarak kabul edilir. Ancak, çeşitli kanunlarla Kamu
İdaresine tanınan teftiş ve inceleme yetkilerinin kullanılmasına ve gerektiğinde
tekrarına ait hususlar saklıdır.
(44)
Bundan böyle, Bakanlığımızın yıllık vergi inceleme
plan ve programları, yeminli mali müşavirlere beyanname tasdik sözleşmesi
düzenlenmeyen ve beyannamelerini tasdik ettirmeyen mükelleflerin hesaplarının
öncelikle incelenmesi esasına tasdik ettirmeyen mükelleflerin hesaplarının
öncelikle incelenmesi esasına dayandırılacağından, defterdarlıklar her yıl Mayıs
ayı sonuna kadar, aktif ve net satış toplamları daha sonra iç genelgelerle
belirlenecek tutarları aşan mükelleflerin listelerini Bakanlığımıza (Gelirler
Genel Müdürlüğü) göndereceklerdir. Ayrıca, 1995 hesap dönemi ile ilgili olarak
tasdik sözleşmesi düzenlemeyenlerden, aktif ve/veya net satış toplamları
belirlenecek meblağı aşanların bu yıla ilişkin beyannameleri, Mayıs/1996'dan
itibaren genel revizyona tabi tutulacaktır.
D) YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERCE YAPILACAK DENETİM VE
DENETİMİN NİTELİĞİ
Yeminli mali müşavirler, sözleşme imzaladıkları
mükelleflerin vergiye müteallik bütün işlemlerini sürekli olarak
denetleyeceklerdir. Yeminli mali müşavirlerce tasdik edilecek yıllık gelir ya da
kurumlar vergisi beyannamesi ile ilgili defter ve belgeler üzerinde yapılacak
denetim, cari denetim şeklinde olacaktır. Yıl içinde yapılacak bu denetimlerde
mükellef tarafından yapılan hataların anında düzeltilmesi esastır. vergi
mevzuatına aykırı hususların mükellef tarafından düzeltilmemesi halinde, bu
aykırılıklar ve karşıt inceleme sırasında nezdinde karşıt inceleme yapılan
mükellefle ilgili olarak tespit edilen vergi mevzuatına aykırı hususlar, yeminli
mali müşavirler tarafından tasdik raporlarında belirtilecektir.
(43) 29.07.1998 tarih ve 23417
mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4369 Sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile
213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 256 ncı maddesi değiştirilmiş ve gerçek ve tüzel
kişilerin defter ve belgeler ile diğer kayıtlarını yeminli mali müşavirlere de
ibraz mecburiyeti getirilmiştir.
(44) Maliye Bakanlığının
21.04.1998 tarih ve B.07.0.GEL.0.32/3205-11/014153 sayılı genel yazısı ile
yeminli mali müşavirlerle tam tasdik sözleşmesi olan mükelleflerin mahalli
denetim elemanlarınca incelenemeyeceği belirtilmiştir. Adı geçen genel yazı
aşağıya aynen alınmıştır.
"Bakanlığımıza intikal eden
olaylardan yeminli mali müşavirlerle tam tasdik sözleşmesi düzenleyen
mükellefler nezdinde yapılacak incelemeler konusunda uygulamada tereddütlerin
hasıl olduğu anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere, yeminli mali
müşavirlerce tasdik edilen beyannameler ve bunlara ilişkin mali tablolar Kamu
İdaresinin yetkili memurlarınca incelenmiş belge olarak kabul edilmektedir. Bu
bağlamda yeminli mali müşavirlerle tasdik sözleşmesi düzenleyen mükelleflerin
hesapları ihbar, şikayet, karşıt inceleme ve Bakanlığımızca gerekli görülen
haller dışında inceleme konusu yapılmamaktadır. Belirtilen nedenlerle inceleme
yapılması gerektiği takdirde ise incelemeler merkezi denetim elemanlarınca
gerçekleştirilmektedir.
Dolayısıyla, yeminli mali
müşavirlerle tam tasdik sözleşmesi düzenleyen mükellefler nezdinde mahalli
denetim elemanlarınca inceleme (sınırlı incelemeler dahil) yapılmayacak
incelemelerin merkezi denetim elemanları tarafından yapılması
sağlanacaktır.
III- TASDİK RAPORUNUN VERGİ DAİRESİNE TESLİMİ VE
RAPOR DİSPOZİSYONU
A) TASDİK RAPORUNUN VERGİ DAİRESİNE
TESLİMİ
Yeminli mali müşavirlerce tanzim olunacak Gelir veya
Kurumlar Verisi Beyannamesi Tasdik Raporları (bundan böyle kısaca Tasdik Raporu
olarak adlandırılacaktır), tasdiki yapan yeminli mali müşavirler tarafından
kimlik ibraz edilerek tutanak karşılığında ve iki örnek olarak, çalışanlar
listesine kayıtlı olduğunu gösteren meslek odasından alınacak faaliyet belgesi
ile birlikte ilgili vergi dairesine teslim edilecektir. Vergi daireleri tasdik
raporlarının bir örneğini bir ay içinde sözleşmesi ile birlikte Defterdarlıklar
aracılığı ile Bakanlığımıza (Gelirler Genel Müdürlüğü) göndereceklerdir.
(45)
Beyanname verilme süresi ile yeminli mali müşavirin
mesleki faaliyetini terk etmesi arasındaki süre üç aydan az ise tasdik raporu,
mesleki faaliyetin terk edildiği ayı takip eden aydan itibaren üç ay içerisinde
verilebilir. Bu gibi hallerde mükellef, faaliyetini terk eden yeminli mali
müşavirlerle ilgili bilgi ve belgeler ile yeni yeminli mali müşavirlerle tanzim
ettiği sözleşmenin bir örneğini beyannameye eklemek zorundadır.
ÖRNEK : Kurumlar vergisi mükellefi (X)'in Yeminli Müşavir (A) ile Mart/1995
ayında sözleşme imzaladığını ve Yeminli Mali Müşavir (A)'nın, tasdik
raporunu tanzim etmeden ve vergi dairesine vermeden Mart/1996 tarihinde öldüğünü
ve mükellefin 1995 yılına ait olup 1996 yılı Nisan ayı sonuna kadar verilmesi
gereken kurumlar vergisi beyannamesinin tasdiki için Yeminli Mali Müşavir (B)
ile sözleşme düzenlediğini varsayalım. Bu durumda Mükellef (X), Nisan/1996
ayı içerisinde beyannamesini vergi dairesine teslim edecek, Yeminli Mali Müşavir
(B) tarafından tanzim edilecek Tasdik Raporunu ise Haziran/1996 ayı sonuna kadar
vergi dairesine verebilecektir
Sözleşmenin taraflarca feshedilmesi, halinde,
sözleşmenin fesih tarihine kadar olan işlemlere ilişkin Tasdik Raporu eski
yeminli mali müşavir tarafından, bu tarihten sonraki işlemlere ilişkin tasdik
raporu ise yeni yeminli mali müşavir tarafından tanzim edilecektir. Her bir
yeminli mali müşavirin sorumluluğu Tasdik Raporunun kapsamıyla sınırlı
olacaktır. Bu şekilde birden fazla Tasdik Raporu tanzim edilmesi halinde,
raporların tamamı tasdik edilen beyannameye eklenecektir.
(45) 24 sıra Numaralı Genel Tebliğ ile Tam Tasdik, Yeniden
Değerleme, Kurumlar Vergisi İstisnası ve Yatırım İndirimi tasdik raporlarının
beyanname verme süresinin bitimi takip eden iki ay içinde yeminli mali
müşavirlere ilgili vergi dairelerine teslim edilebilmesi uygun
görülmüştür.
Ayrıca aynı tebliğ gereğince
yeminli mali müşavirin işyerinin bulunduğu il merkezi dışındaki mükelleflere ait
raporlar, faaliyet belgesi ile birlikte taahhütlü olarak posta yoluyla vergi
dairelerine gönderilebilecektir.
B) YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK TASDİK RAPORUNUN
DİSPOZİSYONU VE RAPORUNDA BULUNMASI GEREKEN ASGARİ BİLGİLER
I- GENEL BİLGİ
Bu bölümde asgari aşağıdaki bilgileri yer
alacaktır.:
- Mükellefin adı-soyadı veya unvanı, vergi numarası,
bağlı bulunduğu vergi dairesi, bağlı bulunduğu meslek teşekkülü ve sicil
numarası.
- İştigal konusu.
- Varsa sanayi sicil belgesi ve kapasite raporu
özeti.
- İletişim araçları (telefon, teleks, faks vb.)
sayısı ve numaraları ile kanuni defterlere kayıtlı olup olmadığı.
- Ortaklık olması halinde ortakların adı ve soyadları
ile adresleri (ortak sayısının 10'dan fazla olması halinde sadece hisse
nispetleri %5 ve daha fazla olan ortaklar yazılacaktır.)
- Mükellefin iş hacmi, tasdik döneminde çalıştırdığı
işçi sayısı.
- Mükellefin iş merkezi, şubeleri, depoları vb.
yerleri.
- Varsa yatırım teşvik belgesine ait
bilgiler.
- Tasdik döneminde kullandığı krediler ve kredi
kullandıran banka şubeleri.
- Tasdik dönemine ilişkin bilançolar ve gelir
tabloları.
- Muhasebe işlemlerinden sorumlu olanların kimlik
bilgileri 3568 sayılı Kanuna göre ruhsat alıp almadıkları.
- Gerekli görülen diğer hususlar.
II- USUL İNCELEMELERİ
Bu bölümde asgari aşağıdaki hususlar tespit
edilecektir:
- Yasal defterlerin tasdikine ilişkin
bilgiler.
- Defter kayıtlarına dayanak teşkil eden belgelerin
usulüne uygun olup olmadığı, gerçeği yansıtıp yansıtmadığı,
- Defter kayıtlarının kayıt nizamına, Muhasebe
Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri ve genel muhasebe kurallarına uygun olup
olmadığı.
- Yıl içinde verilmesi gereken katma değer, muhtasar
ve benzeri beyannamelerin süresinde verilip verilmediği ve vergi mevzuatına
uygun olup olmadığı.
III- HESAP İNCELEMELERİ
Bu bölümde asgari aşağıdaki hususların
belirtilmesi zorunludur:
- Mali ve hizmet alış ve satış faturalarının gerçeği
yansıtıp yansıtmadığı
- Nakit ödemelerin ve borç-alacak ilişkilerinin mal
ve hizmet akımıyla uyumlu olup olmadığı, bankalar ve diğer finans kuruluşları
ile ilişkilerin mahiyeti,
- Amortisman, yeniden değerleme, yatırım indirimi,
her türlü istisna ve muafiyet, finansman fonu ve benzeri tutarların doğru
hesaplanıp hesaplanmadığı.
- Bilançoda yer alan kalemlerin defter kayıtlarını
tam ve doğru olarak yansıtıp yansıtmadığı, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel
Tebliğlerinde belirtilen ilkelere uygun olup olmadığı.
Bu kısımda gerekli görülen işlemler için
açıklamalara yer verilecek ve bilanço üzerinde tasdik incelemesi sırasında
tespit edilen, ancak mükellef tarafından düzeltilmeyen varsa vergi mevzuatına
aykırı hususlar olması gereken şekliyle belirtilecektir.
- Gelir tablosunda yer alan gelir ve giderlerin
defter kayıtlarına, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine uygun olup
olmadığı.
Bu kısımda ayrıca gelir tablosunda yer alan
kalemlerden yeniden değerleme şüpheli alacak karşılıkları, amortismanlar ve
reeskontlar gibi hesaplama özellikleri olan kalemlerin mevzuat hükümlerine uygun
olup olmadığı belirlenecektir.
- Ek mali tabloları düzenlemek zorunda olan
mükelleflerin ek mali tablolarında yer alan bilgilerin gerçeği yansıtıp
yansıtmadığı.
- İmalatçılarda, analitik inceleme yöntemleri
kullanılmak suretiyle, üretimin, yapılan her türlü sarfiyattan yararlanılarak
üretim kapasitesi ile karşılaştırılması ve bu yönden mamul mal miktarı ile
uyumlu olup olmadığı,
- Yeniden değerlemeye tabi iktisadi kıymetlerin
işletmenin bilançosunun aktifinde yer alıp almadığı.
- Yeniden değerleme ve amortismanların hesaplanması
işlemleri ve bu işlemlerin mevzuata uygun yapılıp yapılmadığı.
- Değer artış fonlarının sermayeye eklenmesine, fonun
hesaplanmasının, doğruluğunun ve sermayeye eklenmesi işlemlerinin ilgili
mevzuata uygun yapılıp yapılmadığı,
- Gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilen
işlemlere ilişkin tutarlar ile muafiyet tutarlarının mevzuat hükümlerine uygun
olarak hesaplanıp hesaplanmadığı.
- Yatırım indiriminin mevcudiyeti halinde; yatırım
indiriminden faydalanabilmek için gerekli olan şartları ile yatırım teşvik
belgesinde belirtilen şartlara ve ilgili mevzuatta öngörülen diğer şartlara
uyulup uyulmadığı.
Bu çerçevede yatırım indirimine konu yatırım
nedeniyle alınan belgelerin sahte ve muhteviyatı itibariyle yanıltıcı olup
olmadığı tespit edilecek, şüphelenilen durumlarda ilgililerin mükellefiyet
durumlarına ilişkin olarak vergi dairelerinden ve diğer kamu idarelerinden bilgi
alınarak gerekli araştırma yapılacak, yatırım harcamalarının; yatırım yapıldığı
yerde fiziki olarak kontrol edilmek suretiyle kayıtlara yansıtılan harcamalarla
fiili yatırımlar arasındaki uygunluğu sağlanacaktır.
- Değerlemeye tabi tutulan iktisadi kıymetlerin
değerlemelerinin nasıl yapıldığına ve hesaplama yöntemine ilişkin ayrıntılı
bilgiler.
- Yeminli mali müşavirce gerekli görülecek diğer
hususlar.
Yeminli mali müşavirler beyannamelerini tasdik
edecekleri mükelleflerle ilgili olarak, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel
Tebliğlerine göre oluşacak ticari kardan vergiye matrah olacak mali karara
geçişin doğruluğundan da sorumludurlar. Bu itibarla tasdik raporunda ticari kara
hangi kalemlerin ilave edilerek ve hangi kalemlerin çıkartılarak mali karara
ulaşıldığı belirtilecektir.
IV- SONUÇ
Bu bölümde yeminli mali müşavirler, beyannamesini
tasdik edeceği mükellefin, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine göre
olması gereken ticari kar ile vergiye matrah olacak mali karı ve bu iki tutar
arasındaki kalemleri net bir şekilde belirteceklerdir. Ayrıca ödenmesi gereken
vergi ve fonlar da hesaplanarak bu bölüme dahil edilecektir. Kurumlar vergisi
mükellefleri için hesaplanan asgari kurumlar vergisinin matrahı ve miktarı ile
dağıtılacak kar payı üzerinden tevkif edilmesi gereken vergiler de raporun bu
bölümünde yer alacaktır.
Yukarıda belirtilen hususlarla ilgili olarak tasdik
raporunda yapılacak açıklamaların ayrıntılı olması gerekmektedir. Yeminli mali
müşavirler tasdik ettikleri beyannamelerde yer alan bilgilerin doğruluğunun ve
gerçeğe uygunluğunun ispatında kullanılabilecek ve delil olabilecek her türlü
bilgi ve belgeyi tasdik raporuna ekleyeceklerdir.
IV- UYGULANMAYACAK HÜKÜMLER VE YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILAN TEBLİĞLER
A) UYGULANMAYACAK HÜKÜMLER
22 Şubat 1990 tarih ve 20441 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 2 sıra numaralı, 17 Mart 1992 tarih ve 21174 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 5 sıra numaralı, 30 Ocak 1993 tarih ve 21481 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 7 sıra numaralı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğleri, bu Tebliğ
hükümlerine uygun olarak yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerini
yeminli mali müşavirlere tasdik ettiren mükelleflerin 1.1.1995 tarihinden
sonraki işlemlerine uygulanmayacaktır.
Bir başka anlatımla, gelir veya kurumlar vergisi
beyannamelerinin tasdiki için sözleşme düzenleyerek beyannamelerini tasdik
ettiren mükelleflerin yatırım indirimi, yeniden değerleme ve kurumlar vergisi
istisnalarından faydalanmak için ayrıca yeminli mali müşavirlik tasdik raporu
ibraz etmelerine gerek bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamelerini tasdik ettirmek üzere yeminli mali müşavirlik sözleşmesi
düzenleyen mükelleflere; 18 Şubat 1990 tarih ve 20437 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 1 sıra numaralı, 21 Ekim 1992 tarih ve 21382 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 6 sıra numaralı, 15 Nisan 1993 tarih ve 21553 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 8 sıra numaralı, 29 Temmuz 1993 tarih ve 21652 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 9 sıra numaralı, 28.2.1995 tarih ve 22216 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 15 sıra numaralı "Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğleri" uyarınca
yapılacak katma değer vergilerinin nakden veya mahsuben iadesinde, bu iadeler
miktarına bakılmaksızın yeminli mali müşavir tasdik raporlarına istinaden yerine
getirilebilecektir.
Ancak, muvazaalı sözleşme yaptığı tespit edilen
mükelleflerin her türlü katma değer vergisi iadesi talepleri sadece vergi
inceleme raporu veya banka teminat mektubuna istinaden yerine
getirilecektir.
B) YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN
TEBLİĞLER
23.2.1995 tarih ve 22211 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 14 Sıra Numaralı ve 29.3.1995 tarih ve 22242 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 17 Sıra Numaralı "Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğleri" yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.