28.05.2003 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 34)
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 34)
28.05.2003 Çarşamba - Sayı: 25121 (Asıl)
Maliye Bakanlığından:
3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nun 12 nci maddesi ile Yeminli Mali
Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmelik(2)'in 7 nci maddesinin ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu(3)'nun mükerrer 227 nci maddesinin Maliye Bakanlığı'na vermiş olduğu
yetkiye istinaden; yeminli mali müşavir tasdik raporu ile katma değer vergisi
iadesi ve yatırım indirimi istisnası konularının uygulama usul ve esaslarına
ilişkin olarak aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.
A. KATMA DEĞER VERGİSİ MAHSUP VE/VEYA İADESİ İŞLEMLERİ
Mahsup veya nakit yoluyla iade taleplerine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlığımızca yayımlanmış Katma Değer Vergisi Genel Tebliğlerinde ayrıntılı
olarak belirlenmiş bulunmaktadır. Bu nedenle, nakden veya mahsuben iade
taleplerinin yerine getirilmesinde söz konusu Genel Tebliğlerde yapılan ve
bundan sonra yapılacak açıklamalar çerçevesinde işlem tesis edilmesi
gerekmektedir. Bu kapsamda;
1. Katma değer vergisi iade alacağının, hak sahibi mükellefin kendisinin,
ortaklarının veya kendisine mal veya hizmet satan kişilerin vergi borçlarına,
ithalat sırasında uygulanan vergilere ve Sosyal Sigortalar Kurumu prim
borçlarına mahsubu talepleri miktarına bakılmaksızın inceleme raporu ve
teminat aranmadan yerine getirileceğinden, bu mahsup talepleri için yeminli
mali müşavir tasdik raporu gerekmemektedir.
2. Katma Değer Vergisi iadesi taleplerinin değerlendirilmesi ve
sonuçlandırılmasına ilişkin usul ve esaslar 84 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliği(4)'nin Genel Esaslar ve Özel Esaslar alt başlıklarında ayrıntılı
olarak düzenlenmiştir. Buna göre iade talepleri Genel Esaslara göre
değerlendirilmesi gereken mükelleflerin talepleri yeminli mali müşavir tasdik
raporu ile yerine getirilebilmektedir. İade talepleri Özel Esaslara göre
değerlendirilmesi gereken mükelleflerin ise, taleplerinin yeminli mali müşavir
tasdik raporu ile yerine getirilmesi mümkün bulunmamaktadır.
3. 84 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği'nin I/3 bölümüne göre
mükellefler, inceleme başlamadan önce vergi incelemesi yoluyla iade
taleplerinden vazgeçerek teminat karşılığı veya yeminli mali müşavir tasdik
raporu ibrazı ile iade talebinde bulunabilmektedirler. İnceleme başladıktan
sonra talepte bulunulması halinde ise, inceleme elemanının genel esaslara göre
iade yapılmasına engel bir görüşünün olmaması şartıyla iade yeminli mali
müşavir raporuna dayanılarak yapılabilecektir.
4. 84 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği'nin I/1.1.3 bölümünde
de belirtildiği üzere; Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 11 inci maddesi
kapsamında yapılan katma değer vergisi iadesi işlemlerinde, hizmet ihracı,
bavul ticareti ve ihraç kaydıyla satışlarda satışın bavul ticareti kapsamında
ihracat yapanlara yapılması dışındaki işlemlerden doğan iadeler nedeniyle
düzenlenecek tasdik raporlarına döviz alım belgelerinin eklenmesi zorunluluğu
bulunmamaktadır. Dolayısıyla yeminli mali müşavirler bu konuda düzenlenecek
tasdik raporlarına söz konusu döviz alım belgelerini eklemeyecekler, ancak
herhangi bir şekil şartına bağlı olmaksızın bu belgelerin gerçeği yansıttığına
ilişkin tespitlerini raporlarında açıkça belirteceklerdir.
5. 85 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği(5)'nin A/3 bölümünde de
belirtildiği üzere; Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29/2 nci maddesi kapsamında
yapılan teslim ve hizmetlerden doğan iadeler için düzenlenecek katma değer
vergisi iadesi tasdik raporlarına,
- İlgili yıldaki alış ve satış faturaları listesi,
- Yıllık iade tutarının hesaplanmasına ilişkin tablo, eklenecektir.
B. KATMA DEĞER VERGİSİ İADESİ İŞLEMLERİNDE KARŞIT İNCELEME
Katma değer vergisi iadesi işlemlerinde karşıt inceleme yapılmasının
zorunlu olduğu ve olmadığı haller 27(6) ve 29(7) Sıra No.lu Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanunu Genel Tebliğlerinde ayrıntılı olarak açıklanmıştır.
Ancak, yeminli mali müşavirlerce katma değer vergisi iadesi tasdik
işlemlerinde mal ve hizmet alımlarına ilişkin olarak yapılan karşıt
incelemelerle (karşıt inceleme zorunluluğu kapsamı dışında bırakılan kurum ve
kuruluşlardan yapılan mal ve hizmet alımları toplamı dahil) %80 oranına
ulaşılması yeterli olacaktır. Bu durumda, kalan %20'lik kısım içerisinde belli
miktarı aşması nedeniyle karşıt inceleme yapılması zorunluluğu bulunan
belgeler mevcut olsa bile, sorumluluk yeminli mali müşavire ait olmak üzere,
%80 oranı ile yetinilmesi mümkün bulunmaktadır.
C. YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASI İŞLEMLERİ
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 227 nci maddesinin Maliye
Bakanlığı'na vermiş olduğu yetkiye istinaden usul ve esasları belirlenerek
tasdik zorunluluğu öngörülen "yatırım indirimi" istisnasına konu işlemlerin
yeminli mali müşavirlere tasdik ettirilmesi ve tasdik raporlarının ilgili yıl
gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ile birlikte veya 24 Sıra No.lu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği(8)'nde öngörüldüğü üzere beyanname verme
süresinin bitimini takip eden iki ay içerisinde verilmesi gerekmektedir.
1. Tasdik İşlemlerinin Yaptırılmamasının Sonucu
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 227 nci maddesinin 2 numaralı
bendinde, vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden değerleme,
zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını yeminli mali
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz şartına bağlamaya Maliye
Bakanlığı'nın yetkili olduğu belirtilmiştir.
Ayrıca söz konusu maddede, 2 numaralı bent hükmüne göre yararlanılması
yeminli mali müşavirlerce düzenlenen tasdik raporu ibrazı şartına bağlı
konularda, tasdik raporunu zamanında ibraz etmeyen mükelleflerin tasdike konu
haktan yararlanamayacakları belirtilmiştir. Dolayısıyla, evvelce yayımlanmış
olan Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğleri ile usul ve esasları belirlenerek tasdik
zorunluluğu öngörülen "yatırım indirimi" istisnasına konu teşkil eden
işlemlerin yeminli mali müşavirlere tasdikinin yaptırılmaması veya tasdik
raporunun süresinde ibraz edilmemesi hallerinde, mükellefler yatırım indirimi
için öngörülen diğer şartları yerine getirmiş olsalar dahi istisnadan
yararlanamayacaklardır.
2. Geçmiş Yıllara İlişkin Olarak Yatırım İndirimi İstisnasından Yararlanılması
Vergiye tabi kazanç beyan edilmeyen dönemlerde istisnadan yararlanılması
söz konusu olmayacağından yatırım indirimi tasdik raporu ibrazı da
gerekmeyecektir. Ancak, kazanç olmaması nedeniyle, geçmiş yıllarda
yararlanılamayan yatırım indirimi istisnasından, kazancın olduğu ilk yılda
yararlanılması nedeniyle geçmiş yılları da kapsayan bu yıla ait tasdik
raporunun süresinde ibrazı gerekecektir.
Yatırım indirimi tasdik raporları, istisnadan ilk defa yararlanılan döneme
ilişkin olarak verilecek gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verilme
süresinde veya bu sürenin bitimini takip eden iki ay içerisinde ilgili vergi
dairesine verilecektir. Yatırım bitmiş ve yazılan tasdik raporu yatırım
harcamalarının tümünü kapsıyorsa, sonraki dönemlerde verilecek beyannamelerde
indirim konusu yapılan yatırım indirimi istisnaları için ayrıca tasdik raporu
aranmayacaktır.
D. YÜRÜRLÜK
Bu Genel Tebliğ hükümleri, henüz sonuçlanmamış işlemlere de uygulanmak
üzere yayımı tarihinden itibaren hüküm ifade eder.
Tebliğ olunur.
(1) 13.06.1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(2) 02.01.1990 tarih ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(3) 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(4) 23.11.2001 tarih ve 24592 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(5) 19.03.2002 tarih ve 24700 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(6) 06.12.2000 tarih ve 24252 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(7) 02.03.2001 tarih ve 24334 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(8) 24.03.1998 tarih ve 23296 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.