Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği Sıra No: 35
27.03.2004 Cumartesi - Sayı: 25415 (Asıl)
Maliye Bakanlığından:
(1)13/06/1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(2)02/01/1990 tarih ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(3)10/01/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(4)30/01/1993 tarih ve 21481 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(5)30/07/1995 tarih ve 22359 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(6)19/02/1996 tarih ve 22559 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(7)06/01/1961 tarih ve 10700 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
2. Tam Tasdik Yaptıran Mükellefler:
Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyanname ve eklerinin tasdiki (tam
tasdik) için sözleşme düzenlemiş olan mükelleflerin, yatırım indirimi
istisnasından yararlanmaları için ayrıca yatırım indirimi istisnası tasdik
raporu ibraz etmelerine gerek bulunmamaktadır. Ancak, bu mükelleflerin yatırım
indirimi istisnasına konu teşkil eden işlemlerinin yeminli mali müşavirlerce
tasdiki için bu Tebliğ ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde yapılan inceleme
ve tetkiklere tam tasdik raporunun ayrı bir bölümünde yer verilmesi
gerekmektedir.
3. Tasdik İşleminin Yaptırılmaması veya Tasdik Raporlarının Zamanında
İbraz Edilmemesi:
Yatırım indirimi için öngörülen diğer şartlar yerine getirilmiş olsa dahi
Bakanlığımızca tasdik zorunluluğu getirilen "yatırım indirimi" istisnasına
konu teşkil eden işlemlerin yeminli mali müşavirlere tasdik ettirilmemesi veya
tasdik raporunun süresinde ibraz edilmemesi hallerinde istisnadan
yararlanılması mümkün değildir.
4. Tasdik Raporunun İbraz Süresi:
Tasdik raporlarının ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri
ile birlikte veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde
verilmesi gerekir.
II- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASI KONUSUNDA
YAPACAKLARI ARAŞTIRMA VE İNCELEMELER:
3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü ile tasdike
ilişkin usul ve esasların belirlenmesi yetkisi Maliye Bakanlığına verilmiş ve
bu yetkinin çıkarılacak yönetmeliklerle kullanılacağı hüküm altına alınmıştır.
Tasdik işlemi ile ilgili araştırma ve incelemelerin planlanması, kanıtların
toplanması, denetim teknikleri ve tasdike ilişkin diğer usul ve esaslar
Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'te açıklanmıştır.
Anılan Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde yeminli mali müşavirlerin tasdik
çalışmasının yürütülmesi sırasında tasdik konusu ve kapsamı ile ilgili yeterli
miktarda güvenilir kanıtları toplamak zorunda oldukları belirtilmiş ve kanıt
miktarının yeterli olup olmadığının belirlenmesinde, kanıtın nitelik ve
nicelik açısından önemi, hatalı veya hileli olma riski, güvenilirliği gibi
hususların göz önünde bulundurulacağı açıklığa kavuşturulmuştur. Maddenin
devamında ise kanıt toplamanın amacı açıklanmıştır.
Anılan Yönetmeliğin 15 inci maddesinde ise yeminli mali müşavirlerin tasdik
çalışmalarının yürütülmesinde kanıtları hangi tekniklerle toplayacakları
konusu düzenlenmiş olup bu düzenleme uyarınca yeminli mali müşavirlerin
kanıtları; sayım ve envanter incelemesi, belge incelemesi, bilgi toplama,
doğrulama, karşılaştırma ve puantaj, analitik inceleme ve benzeri tekniklerle
toplamaları gerekmektedir.
Belirtilen bu hükümler uyarınca, yeminli mali müşavirler yatırım indirimi
istisnası tasdik incelemeleri yaparken yeterli miktarda güvenilir kanıtı
toplamakla yükümlüdürler. Bu yükümlülüğün yerine getirilebilmesi için, diğer
kanıt toplama ve denetim teknikleri yanında rapor dispozisyonunda yer alan
hususlar da dikkate alınarak aşağıda belirtilen araştırma ve incelemelerin
yapılması zorunludur.
1- Karşıt inceleme
Yeminli mali müşavirlerin yatırım indirimi istisnası tasdiki
çalışmalarında karşıt inceleme yapmaları zorunludur. Karşıt incelemelerin
27(8) ve 29(9) Sıra No'lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğlerinde belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde yapılması gerekmektedir.
2- Üretici veya ithalatçı firma bilgileri ile diğer belgeler
a- Yeminli mali müşavirler yatırım indirimi istisnası incelemelerinde
satın alınan amortismana tabi iktisadi kıymeti üreten veya ithal edilmiş ise
ihraç eden firmaya ilişkin; firma unvanı, adres, telefon, faks, varsa e-posta,
internet ağı gibi bilgileri araştıracaklardır. Yurtdışındaki ihracatçının
iktisadi kıymeti bir başka ülkeden alarak ihracat yapıyor olması halinde
ihracatçı bilgileri yanında menşe ülkedeki üreticinin belirtilen bilgilerini
de elde etmeye çalışacaklardır.
b- Yatırımla ilgili varsa; fizibilite raporu ve üretici belgesi, taşıma
belgesi, montaja ilişkin bilgi ve belgeler ile ithal edilmiş ise eşyanın
gümrük hattından geçiş belgesi örneklerinin doğruluğu araştırılacak ve raporun
ilgili bölümlerinde bu konuda yapılan çalışmalar hakkında bilgi verilecektir.
3- Yatırım harcamalarına ilişkin borçlanma ve/veya ödeme bilgi ve
belgeleri
İktisadi kıymetlere ilişkin olarak yapılan ödeme ve/veya borçlanma bilgi
ve belgeleri (sözleşme, banka havalesi, çek vb) ile borç-alacak ilişkileri
irdelenerek birbirlerini doğrulayıp doğrulamadıkları araştırılacaktır. Ayrıca,
tevsik zorunluluğu kapsamında bulunan ödemelerin Vergi Usul Kanununun mükerrer
257 nci maddesi hükmü uyarınca yayımlanan 320(10), 323(11) ve 324(12) Sıra
No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri hükümlerine uygun olarak yapılıp
yapılmadığı kontrol edilecektir. Kayıtlara yansıtılan harcamalarla fiili
yatırımlar arasındaki uygunluk kontrol edilecektir.
4- Kullanıma hazır halde bulunma
Yatırım indirimi istisnasına konu iktisadi kıymet, yatırımın yapıldığı
yerde fiziki olarak gözlem suretiyle kontrol edilecek, iktisadi kıymetin yeni
olduğu, kullanıma hazır olduğu veya kullanılmaya başlanıldığı tespit
edilecektir.
5- Harcamalarla ilgili diğer belgelerin incelenmesi
Yatırım indirimi istisnasına konu harcamalarla ilgili karşıt inceleme
yapılması zorunlu olmayan belgeler ile diğer belgelerin de hukuki geçerliliği
ve gerçek durumu yansıttığı tespit edilecek ve şüphelenilen durumlarda ilgili
mükellefler hakkında vergi daireleri ve diğer kamu idarelerinden bilgi
alınarak gerekli araştırma yapılacaktır.
(8) 06/12/2000 tarih ve 24252 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(9)02/03/2001 tarih ve 24334 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(10)04/07/2003 tarih ve 25158 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(11)01/08/2003 tarih ve 25186 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(12)28/10/2003 tarih ve 25273 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
III- YATIRIM İNDİRİMİ TASDİK RAPORLARINDA BULUNMASI ZORUNLU BİLGİLER:
Yeminli mali müşavirlerce yürütülecek incelemelerde yatırım indirimi
mevzuatına ilişkin hükümlere uyulup uyulmadığı, zorunlu araştırma ve inceleme
sonuçları ile rapor dispozisyonunda yer alan asgari hususlar da dikkate
alınarak araştırılması zorunludur.
Yatırım indirimi istisnasından yararlanılmasına ilişkin tasdik raporları,
bu Tebliğin (1) ve (2) numaralı ekini oluşturan rapor dispozisyonuna uygun
olarak hazırlanır ve rapor içeriği itibariyle dispozisyonda yer alan
hususlara ayrıca yer verilmelidir. Yeminli mali müşavirin gerekli gördüğü
diğer belgeler ve inceleme kanıtları raporun eklerini oluşturur.
Tasdik raporlarının "Sonuç" bölümünde, bu Tebliğde belirtilen konuların
incelenip incelenmediği, mükellefin aranan şartlara sahip olup olmadığı,
yatırım indirimi istisnasına konu olan amortismana tabi iktisadi kıymetlerin
toplam tutarı ile bu yatırımlar nedeniyle uygulanacak yatırım indirimi istisna
tutarı mutlaka belirtilecektir.
IV- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN MÜTESELSİL SORUMLULUĞU:
Yeminli mali müşavirlerin yapacakları tasdik incelemelerinin amacı vergi
istisnasından faydalanmak için gerekli şartların yerine getirilip
getirilmediğini ve vergi matrahını oluşturan gelir ve kurumlar vergisi
beyanlarının doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. Bu nedenle
yeminli mali müşavir gerçek durumu tespit etmek için her türlü belgeden
yararlanmak ve her türlü inceleme tekniklerini kullanmak zorundadır.
İmza ve mühür kullanmak suretiyle tasdik yapan ve tasdik raporu düzenleyen
yeminli mali müşavirler tasdik kapsamı ile sınırlı olmak üzere tasdikin
doğruluğundan sorumludurlar. Yeminli mali müşavirler, yaptıkları tasdikin
doğru olmaması halinde ziyaa uğratılan vergilerin ve kesilecek cezaların
ödenmesinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu
tutulurlar.
Tebliğ olunur.
EK:1 - YMM Yatırım İndirimi Tasdik Raporu
EK:2 - Rapor Dispozisyonu