22.02.1990 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği Sıra No:2
Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği -
Sıra No : 2 - (1)
22.02.1990 tarih
ve 20441 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Maliye ve Gümrük Bakanlığından :
3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli
Mali Müşavirlik Kanununun 12. maddesinin Maliye ve Gümrük Bakanlığı'na verdiği
yetkiye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri
Belgeler, Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki
Yönetmelik", 2.1.1990 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Anılan Yönetmeliğin 7-G/c maddesi ile "yeniden değerleme" işlemleri tasdik
kapsamına alınmıştır.
Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükelleflerinin Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298. maddesi uyarınca yaptıkları "yeniden değerleme"
işlemlerinin yeminli mali müşavirlerce tasdikine ilişkin usul ve esaslar bu
tebliğle belirlenmiştir.
A- YETKİ:
3568 sayılı Kanununun 12. maddesi ile 2.1.1990 tarihinde
Resmi Gazetede yayımlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler,
Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik' in 9.
maddesinin Maliye ve Gümrük Bakanlığı'na verdiği yetkiye dayanılarak; Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298. maddesinde yer alan "yeniden değerleme" hükümlerinin
uygulanması kapsamında, yeniden değerlemeye esas alınan amortismana tabi
iktisadi kıymetlerinin tutarı 3.000.000.000.-TL' nı aşan kurumlar vergisi
mükelleflerinin, yeniden değerlenmiş iktisadi kıymetler üzerinden amortisman
ayırabilmeleri için, yeniden değerleme işlemlerinin yeminli mali müşavirlere
tasdik ettirilmesi zorunluluğu getirilmiştir .
(2)
Yeniden değerleme sonucunda doğan değer artış fonunun kurumlarca sermayelerine
eklenmesi halinde de değer artış fonunun miktarına bakılmaksızın fonun
hesaplanma işlemleri ve fonun sermayeye eklenmesi işlemlerinin yeminli mali
müşavirlerce tasdik edilmesi gerekmektedir.
Amortismana tabi iktisadi
kıymetlerin tutarı 3.000.000.000.-TL'ndan az olan kurumlar vergii mükellefleri
de diledikleri takdirde, bu tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde
"yeniden değerleme" işlemlerini yeminli mali müşavirlere tasdik
ettirebilirler.
Yeminli mali müşavirlerce tasdiki zorunlu tutulan
"yeniden değerleme" işlemlerine ait amortisman uygulamasından ve değer artış
fonunun sermayeye eklenebilmesi imkanından yararlanılabilmesi, bu işlemlerin
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olduğunun yeminli mali müşavir tarafından
düzenlenen Yeniden Değerleme Tasdik Raporu ile belgelenmesine bağlıdır.
B-YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR YENİDEN DEĞERLEME TASDİK RAPORLARINDA BULUNMASI
GEREKLİ ASGARİ BİLGİLER
Yeminli mali müşavirlerce yapılacak "yeniden
değerleme" ve "değer artış fonlarının sermayeye eklenmesi" incelemelerinde;
yeniden değerlemeye esas alınan amortismana tabi iktisadi
kıymetlerin;
-Kurumun mülkiyetinde olup olmadığı,
-Kurumun bilançosona dahil olup olmadığı,
-Kurum tarafından fiilen kullanılıp kullanılmadığı,
-Yeniden değerleme kapsamında olup olmadığı,
-Yasal defterlere kayıtlı olup olmadığı, hususları ile
yapılan uygulamanın Vergi Usul Kanununun ve bu Kanuna ilişkin tebliğ hükümlerine
uygun olarak yapılıp yapılmadığı; yeniden değerleme sonucunda doğan değer artış
fonunun sermayeye eklenmesi halinde de;
-Değer artış fonlarının usulüne
uygun olarak ayrılıp ayrılmadığı,
-Değer artış fonlarının sermaye hesabı
dışındaki bir hesaba aktarılıp aktarılmadığı,
-Değer artış fonunun
usulüne uygun olarak sermaye hesabına eklenip eklenmediği,
hususları
defter kayıtları ve belgeler üzerinden araştırılıp tespit edilecektir.
(3)
(1) Bu tebliğ, 189 Numaralı Tebliğ hükümlerine uygun olarak yıllık gelir veya
kurumlar vergisi beyannamelerini yeminli mali müşavire tasdik ettiren
mükelleflerin 1.1.1995 tarihinden sonraki işlemlerine
uygulanmayacaktır.
(2) Bu tebliğ ile belirlenen 3 milyar liralık sınır 13 Sıra Numaralı Tebliğ ile
15 milyara, 20 Sıra Numaralı Tebliğ ile de 25 milyara
yükseltilmiştir.
(3) 13 Sıra Numaralı Tebliğ ile bu bilgilere ilave
olarak aşağıda belirtilen bilgilerin de tasdik raporlarında bulunması
mecburiyeti getirilmiştir.
a- İlgili iktisadi kıymetin aktife gfiriş
tarihlerinin belirtilmesi,
b-İktisadi kıymetlerin uygulanan amortisman
usulüne ve amortisman oranına göre gruplandırılarak gösterilmesi,
c-Gayrimenkullerin ayrı bir grupta toplanması
d-Mükellefin en son
bilançosunun yanı sıra bir önceki dönem bilançosunun da rapora
eklenmesi
Yeminli mali müşavirlerin yeniden değerleme tasdik raporlarında, esas itibariyle
konu ile ilgili olarak yapılan işlemlerin ve kayıtların ilgili mevzuat
hükümlerine uygun bir şekilde yapılıp yapılmadığının tespit edilmiş olmasının
yanı sıra, aşağıda belirtilen hususlara da yer verilecektir.
-Kurumun
ticaret unvanı ile ortaklarının adları ve ortaklık payları,
-Kurumun
ödenmiş sermaye tutarı, ödenmiş sermayenin değer artış fonundan karşılanan
kısmı.
-Kurumun, yeniden değerleme sonucunu da içeren en son tarihli
bilanço örneği,
Yeniden değerleme tasdik raporları, bu tebliğin (1) no'
lu ekini oluşturan rapor kapağı ile (2) no' lu ekini oluşturan rapor
dispozisyonuna uygun olarak hazırlanır. Rapor içeriği itibariyle rapor
dispozisyonunda yer alan hususlara da ayrıca yer verilir. Bu tebliğde istenilen
belgeler ve yeminli mali müşavirin gerekli gördüğü diğer belgeler ve inceleme
kanıtları raporun eklerini oluşturur.
Yeminli mali müşavir tasdik
raporlarının sonuç bölümünde, bu tebliğde belirtilen konuların incelenip
incelenmediği, fiili durum ile muhasebe kayıtlarının uygun olup olmadığı,
yeniden değerlemeye ilişkin olarak yapılan işlemlerin, kayıtların mevzuata uygun
olup olmadığı, yeniden değerleme sonucunda yararlanılacak amortisman tutarları
ile değer artış fonlarının sermayeye eklenecek tutarları mutlaka
belirtilecektir.
C-YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN MÜTESELSİL SORUMLULUĞU
Yukarıda belirtilen aranması ve doğruluğunun araştırılması zorunlu konu ve belgeler ile
bunlara ilişkin defter kayıtlarının usulüne uygun olarak düzenlenmiş, kayıt
nizamı ve muhasebe ilkelerine göre kaydedilmiş olması gereklidir. Yeminli mali
müşavirler, belgelerin geçerliliğini, usulüne uygun olarak düzenlenip
düzenlenmediğini ve gerçeği aksettirip aksettirmediğini tespit etmek
zorundadırlar.
Yeminli mali müşavirin yapmış olduğu incelemenin amacı,
yeniden değerlemenin ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak uygulanıp
uygulanmadığını; yeniden değerleme sonucunda doğan değer artış fonlarının
amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını, usulüne uygun olarak sermayeye
eklenip eklenmediğini dolayısıyla da bu konu ile sınırlı olmak üzere vergi
matrahını oluşturan kurum kazancının doğruluğunu araştırmak tespit etmek ve
sağlamaktır.
İmza ve mühür kullanmak
suretiyle tasdik yapan ve tasdik raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler,
tasdik kapsamı ile sınırlı olmak üzere tasdikin doğruluğundan
sorumludurlar.
Yeminli Mali Müşavirler, yaptıkları tasdikin doğru
olmaması halinde ziyaa uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan mükellefle
birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
D- "YENİDEN DEĞERLEME" VE "DEĞER ARTIŞ FONLARININ SERMAYEYE EKLENMESİ"
İŞLEMLERİNİN TASDİK ETTİRİLMEMESİNİN SONUÇLARI
Bu tebliğlere tasdiki
zorunlu tutulan "yeniden değerleme ve "eğer artış fonlarının sermayeye
eklenmesi" işlemlerinin yeminli mali müşavirlere tasdik ettirilmemesi ve tasdik
raporlarının ilgili hesap dönemi kurumlar vergisi beyannamesi ile birlikte
verilmemesi halinde; bu kapsama giren kurumlar vergisi mükellefleri, yeniden
değerlenmiş iktisadi kıymetler üzerinden amortisman ayırma imkanından vazgeçmiş;
değer artış fonlarını ise ortaklara dağıtmış saylırlar.
Yeminli mali
müşavirlerce düzenlenen yeniden değerleme tasdik raporlarının iki örneği, biri
ilgili hesap dönemi kurumlar vergisi beyannameleri ile birlikte bağlı bulunulan
vergi dairesine verilmek üzere, kurum yetkililerine teslim
edilir.
(4)
Tebliğ olunur.
(4) 24 Sıra Numaralı Genel Tebliğ ile Tasdik,
Yeniden Değerleme, Kurumlar Vergisi İstisnası ve Yatırım İndirimi tasdik
raporlarının beyanname verme süresinin bitimini takip eden iki ay içinde yeminli
mali müşavirlerce ilgili vergi dairelerine teslim edilebilmesi uygun
görülmüştür.
Ayrıca aynı tebliğ gereğince yeminli mali müşavirin
işyerinin bulunduğu il merkezi dışındaki mükelleflere ait raporlar, faaliyet
belgesi ile birlikte taahhütlü olarak posta yoluyla vergi dairelerine
gönderilebilecektir.
EK : 1
Rapor Sayısı : YMM ......../.....-.....
.......
Rapor Ekleri : ..../.../......
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK
YENİDEN DEĞERLEME TASDİK RAPORUAdı Soyadı :
İncelemeyi Yapan
Bağlı Olduğu Oda :
Yeminli Mali Müşavirin Büro Adresi :
Telefon
Numarası :
Dayanak Sözleşmesinin Günü :
Sayısı :
Adı
:
İşi :
Mükellefin Adresi :
Vergi Dairesi :
Hesap
No.su :
İncelemenin Dönemi Telefon Numarası :
SONUÇ :
EK : 2
RAPOR DİZPOZİYONU1-GENEL BİLGİ:(Bu
bölümde en az aşağıdaki bilgiler yer alacaktır.)
-Kurumun ticari unvanı,
ticaret sicili kaydı ve numarası.
-Kurumun ve %10'undan fazla payı
bulunan ortaklarının işyeri ve ikametgah adresleri, bağlı bulundukları vergi
dairesi ve hesap numaraları.
-Kurumun iştigal konusu
-Kurumun
ödenmiş sermaye tutarı, ödenmiş sermayenin değer artış fonundan karşılanan
kısmı.
-Kurumun son üç yılda yeniden değerleme uygulamasından doğan değer
artış fonu tutarı ve bunların akıbeti.
-Tasdik kapsamında bulunan yeniden
değerleme sonucunu da içeren son tarihli bilanço örneği.
-Muhasebeden
sorumlu olanların adları, serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve
yeminli mali müşavir unvanını alıp almadıkları.
-Gerekli görülen diğer
bilgiler.
II-USUL İNCELEMELERİ:(Bu bölümde en az aşağıdaki
bilgiler yer alacaktır.)
-Yasal defterlerin tasdikine ilişkin
bilgiler
-Yeniden değerlemeye tabi tutulan iktisadi kıymetlerin her
birine isabet eden değer artışlarının ve hesap şekillerinin kayıtlarda
müfredatlı, olarak gösterilip gösterilmediği.
-Amortismanların
ayrılmasına ilişkin kayıtların usulüne uygun olup olmadığı.
-Değer artış
fonlarının sermayeye eklenmesinin usulüne uygun yapılıp
yapılmadığı.
-Gerekli olan diğer bilgiler.
III-HESAP
İNCELEMELERİ:(Bu bölümde en az aşağıdaki bilgiler yer
alacaktır.)
-Yeniden değerlemeye tabi iktisadi kıymetlerin kurum
mülkiyetinde olup olmadığı bilançosunun aktifinde yer alıp almadığı, fiilen
kullanılıp kullanılmadığı.
-Yeniden değerleme ve amortismanların
hesaplanması işlemleri ve bu işlemlerin mevzuata uygun yapılıp
yapılmadığı.
-Değer artış fonlarının sermayeye eklenmesinde, fonun
hesaplanmasının doğruluğunun ve sermayeye eklenmesi işlemlerinin ilgili mevzuata
uygun yapılıp yapılmadığı.
-İncelemenin sağlıklı ve amacına uygun
sonuçlandırılabilmesi için gerekli olabilecek diğer konular.
IV-
SONUÇ:Yeminli mali müşavir, kurumun ilgili dönem hesaplarının
yeniden değerleme ve/veya"değer artış fonlarının eklenmesi" yönünden
incelenmesinde; fiili durumun, muhasebe kayıt ve belgelerinin ilgili mevzuata
uygunluğunu araştırdığını belirterek, yeniden değerlenmiş iktisadi kıymetlerin
üzerinden ayrılması gereken amortismanların tutarının, ve/veya değer artış
fonlarının sermaye eklenmesi gereken tutarlarının ne kadar olduğu konusundaki
görüşünü kesin olarak ifade edecektir.
Yeminli Mali Müşavir
Ad ve
Soyadı
İmza-Mühür