20.07.2001 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 31)
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
31)
20.07.2001 Cuma - Sayı: 24468
(Asıl)
Maliye Bakanlığından: 3568 sayılı Kanunun 12 nci
maddesi ve bu maddeye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin
Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik"(1)'in 7 nci maddesi hükmü uyarınca 3568 sayılı Kanunun
uygulanması ile ilgili olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılması
uygun görülmüştür. 1- Süresinde Düzenlenmiş Tam Tasdik Sözleşmesi
Bulunmayan Mükelleflere Yeminli Mali Müşavir Tasdik Raporu ile KDV İadesinde
Sınır Yeminli mali müşavirlerle süresinde düzenlenmiş tam tasdik
sözleşmesi bulunmayan mükelleflerin yeminli mali müşavir tasdik raporuna
istinaden aldıkları katma değer vergisi iadelerinde 15 milyar lira olarak
uygulanmakta olan had 60 milyar liraya yükseltilmiştir.
İndirimli orana tabi işlemlerden doğan katma değer
vergisinin yeminli mali müşavir tasdik raporu ile iadesinde yukarıdaki tutar
iki kat olarak uygulanır. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre Türkiye'de ikamet etmeyen
yolculara 43(2) veya 61(3) seri nolu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğleri
kapsamında yapılan satışlarla ilgili katma değer vergisi iadelerinde 5 milyar
lira olarak uygulanmakta olan had ise 15 milyar liraya
yükseltilmiştir.
Süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan
sektörel dış ticaret şirketlerinin 61 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliği kapsamındaki iade taleplerinde iade edilecek tutar, ortak bazında 15
milyar liralık had aşılmamak kaydıyla iade talep edilen dönemde ortaklardan
alınarak ihraç edilen mal bedellerine ilişkin KDV toplamı dikkate alınarak
hesaplanacaktır. Örnek: 80 ortaklı (X) sektörel dış ticaret şirketi Mayıs
2001 döneminde 61 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği kapsamında 20
ortağından mal alarak ihraç etmiştir. Şirketin süresinde düzenlenmiş tam
tasdik sözleşmesi bulunmaktadır. Ortaklardan alınarak ihraç edilen mal
bedellerine ilişkin KDV tutarları 5 ortağın her biri için 8 milyar, 5 ortağın
her biri için 10 milyar, geriye kalan 10 ortağın her biri için de 15 milyar
liradır.
Yukarıdaki örneğe göre (X) sektörel dış ticaret
şirketinin Mayıs 2001 döneminde 61 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliği kapsamında yeminli mali müşavir tasdik raporu ile alabileceği KDV
iadesinin toplam tutarı (5*8+5*10+10*15=) 240 milyar lira olarak
hesaplanacaktır. Öte yandan, sektörel dış ticaret şirketlerinin 61 seri no.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliği kapsamındaki iade taleplerinde indirimli
teminat uygulamasından yararlanmaları da mümkün bulunmaktadır. 2-
Yeminli Mali Müşavir ile Süresinde Düzenlenmiş Tam Tasdik Sözleşmesi Bulunan
Mükelleflerin Gelir ve Kurumlar Vergisi Tevkifatının İadesi Bilindiği üzere,
gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerine göre hesaplanan gelir veya
kurumlar vergisinden, beyannameye dahil kazançlar üzerinden daha önce tevkif
yoluyla kesilen vergiler mahsup edilmekte, arta kalan kısım ise 169(4) ve
241(5) seri no'lu Gelir Vergisi Genel Tebliğlerinde yer alan açıklamalar
çerçevesinde mükellefin talebi üzerine nakden ve/veya mahsuben iade
edilmektedir. Muhtelif tarihlerde yayımlanan gelir vergisi genel tebliğleri
ile inceleme ve teminat aranılmaksızın yapılacak iade tutarları belirlenmiş
olup son olarak 233(6) seri no'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile mahsuplar
sonunda kalan ve tutarı 2 milyar lira ve daha az olan vergilerin teminat
aranmaksızın ve inceleme yapılmaksızın iade edileceği, 2 milyar lirayı aşan
vergilerin ise 2 milyar lirasının (birden fazla takvim yılına sirayet eden
inşaat ve onarma işlerine ait istihkaklardan tevkif yoluyla
kesilen vergilerde 2 milyar liranın tamamı ile fazlasının %30'unun)
teminat aranmaksızın ve inceleme yapılmaksızın red ve iade edileceği
açıklanmış bulunmaktadır.
Yeminli mali müşavirler ile süresinde düzenlenmiş tam
tasdik sözleşmesi bulunan mükellefler için yukarıda belirtilen 2 milyar
liralık tutarın 40 milyar lira olarak uygulanması uygun görülmüştür. Buna
göre, süresinde tam tasdik sözleşmesi düzenleyen mükelleflerin sözleşme
düzenledikleri yıla ilişkin gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerine göre
hesaplanan gelir veya kurumlar vergisinden, beyannameye dahil kazançlar
üzerinden daha önce tevkif yoluyla kesilen vergilerin mahsup edilmesinden
sonra artan kısmın 40 milyar lirayı aşmaması halinde bu tutarlar yeminli mali
müşavir tasdik raporu ile mükellefe iade edilecektir. Mahsuptan sonra artan
kısmın 40 milyar lirayı aşması halinde ise yeminli mali müşavir tasdik raporu
ile iade
yapılmayacaktır.
(1) 02.01.1990 tarihli ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır. (2) 28.7.1994 tarihli ve 22004 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır. (3) 1.3.1997 tarihli ve 22920 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır. (4) 22.07.1992 tarihli ve 22292 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır. (5) 01.03.2001 tarihli ve 24333 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır. (6) 15.06.2000 tarihli ve 24080 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır.
Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerine
göre hesaplanan gelir veya kurumlar vergisinden, beyannameye dahil kazançlar
üzerinden daha önce tevkif yoluyla kesilen vergilerin mahsup edilmesinden
sonra artan kısmın diğer vergi borçlarına mahsubunun talep edilmesi halinde
de yukarıdaki esaslar geçerli olacaktır.
Süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan
mükelleflerin gelir vergisi veya kurumlar vergisi iadesini inceleme sonucunu
beklemeksizin teminat göstererek talep etmeleri halinde alınması gereken
teminat %50 oranında alınacaktır.
Süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan
mükelleflerin yukarıda belirtilen uygulamadan yararlanabilmeleri için
düzenlenen tam tasdik raporunun ayrı bir bölümünde mükellefin iadeye hak
kazandığı tutarın, Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği ve ilgili gelir
vergisi kanunu genel tebliğleri ile yapılan düzenlemeler çerçevesinde
kanıtlayıcı belgeleri ve yasal dayanakları belirtilmek suretiyle açıklanması
gerekir. Raporda tevkif suretiyle alınan vergilere ilişkin bilgilere yer
verilmesi ve ayrıca konuya ilişkin gelir vergisi genel tebliğlerinde
belirtilen kanıtlayıcı belgelerin rapora eklenmesi zorunludur. Bu şekilde
düzenlenmiş tam tasdik raporları teslim edilmeden yukarıdaki uygulamadan
yararlanılması mümkün değildir.
İlgili mevzuata göre mükellefe iadesi gereken tutarın
yeminli mali müşavir tam tasdik raporuna göre iade edilen tutardan daha az
olduğunun belirlenmesi halinde ortaya çıkan vergi ziyaı, gecikme faizi ve
buna bağlı cezalardan yeminli mali müşavirin müteselsilen sorumlu olacağı
tabiidir. 3- Bilgi Formları 28 sıra no'lu Serbest Muhasebecilik,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel
Tebliği(7) ile getirilen sürekli bilgi verme yükümlülüğü ile ilgili olarak
aşağıdaki değişikliklerin yapılması uygun görülmüştür.
Tebliğde, anılan Tebliğe ekli (2) numaralı formun 6
aylık dönemler halinde yılda iki kez doldurulacağı, ilk dönem formlarının
içinde bulunulan yılın Temmuz ayı sonuna kadar, ikinci dönem formlarının ise
izleyen yılın Ocak ayı sonuna kadar gönderileceği belirtilmiştir. Bundan
böyle, sözkonusu (2) numaralı formun yılda bir kez olmak üzere Temmuz ayı
sonuna kadar doldurulup gönderilmesi uygun görülmüştür.
Öte yandan (2) numaralı formun "2- Yeminli Mali
Müşavirin Beyanına İlişkin Bilgiler" başlıklı bölümü
kaldırılmıştır. 4- Parasal Hadler Bu Tebliğde yer alan parasal hadler
Bakanlığımızca özel bir belirleme yapılmadığı takdirde her yıl bir önceki yıl
için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacaktır. Bu
şekilde yapılacak hesaplamada 500 milyon lira ve daha düşük olan tutarlar
dikkate alınmayacak, 500 milyon liradan fazla olan tutarlar ise 1 milyar
liraya yükseltilecektir.
Tebliğ olunur.
06.12.2000 tarihli ve 24252 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır.