15.04.1993 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirli Kanunu Genel Tebliği ( Sıra No:8 )
Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği -
(Sıra No: 8)
15.04.1993 tarih ve 21553 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Maliye ve Gümrük
Bakanlığından:
3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kanununun 12. maddesinin Maliye ve
Gümrük Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali
Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik konuları, Tasdike İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" 02.01.1990 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir. Anılan Yönetmeliğin 7-C/b maddesi ile iade hakkı doğuran
işlem ve belgeler tasdik kapsamına alınmıştır.
Söz konusu yetkiye istinaden, Katma Değer Vergisi
Kanunu'nun 13. maddesinde belirtilen araçlara ilişkin istisna işlemlerinden
doğan iade ve/veya mahsupların yeminli mali müşavirlerce tasdiklerine ilişkin
usul ve esaslar bu Tebliğle belirlenmiştir.
A- YETKİ
Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13/a,b maddesinde yer
alan işlemler neticesinde doğan katma değer vergisi iadeleri ve/veya mahsupları
teminat gösterilmeksizin yeminli mali müşavirlerin düzenleyecekleri dayanılarak
yapılabilecektir.
(26)
(26) 18 Sıra Numaralı Genel Tebliğ
kapsamında yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin tasdiki için
yeminli mali müşavirlerle sözleşme düzenleyen mükelleflere yapılacak katma değer
vergilerinin nakden veya mahsuben iadesinde miktarına bakılmaksızın yeminli mali
müşavir tasdik raporuna göre iade talebi yerine getirilecektir.
20 Sıra Numaralı Genel Tebliğ ile
de 18 Sıra Numaralı Genel Tebliğ hükümlerine göre yeminli mali müşavirlerle
gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin tasdikine (tam tasdik) ilişkin
sözleşme düzenlenmiş bulunan mükelleflerin katma değer vergisi iadelerinin
yeminli mali müşavir tasdik raporuna istinaden talep etmeleri halinde bu
iadelere ait işlemlerin tam tasdik sözleşmesi imzalanan yeminli mali müşavir
tarafından yerine getirileceği belirtilmiştir.
B- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR TASDİK RAPORUNA GÖRE
YAPILABİLECEK KATMA DEĞER VERGİSİ İADE VE/VEYA MAHSUPLARINA İLİŞKİN
ESASLAR
Katma Değer Vergisi Kanunu' nun 13. maddesinin (a) ve
(b) bentlerinde yer alan "Mükelleflere işletmelerinde kullanacakları deniz,hava
ve demiryolu taşıma araçlarının, yüzer tesis ve araçların teslimleri ile
bunların tadili, onarım ve bakımı şeklinde ortaya çıkan teslim ve hizmetler" ve
"Deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan
hizmetler"e ilişkin istisna uyarınca yapılan işlemler nedeniyle, yüklenilip
indirimle giderilemeyen katma değer vergisi, aynı Kanunun 32. maddesi gereğince
ve Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliğinin 53/3. maddesi çerçevesinde
mükelleflere iade edilmektedir. İade ile ilgili hususlar Katma Değer Vergisi
Genel Tebliğleri ile Açıklanmaktadır.
İade ve/veya mahsup edilecek katma değer vergisi
tutarının vergilendirme dönemleri itibariyle 4.000.000.- lirayı aşmaması halinde
iade ve/veya mahsup, teminat ve inceleme raporu aranmaksızın
yapılabilmektedir.
Miktarı 4.000.000.- lirayı aşan ve nakden talep
edilen iade alacakları , aşan kısım için teminat gösterilmesi halinde inceleme
sonucu beklenilmeden mükellefe avans olarak ödenebilmektedir.
Miktarı 4.000.000.- lirayı aşan ancak nakden değil
mahsuben ortaya çıkan iade talepleri de aşan kısım için teminat gösterilmesi
haline, inceleme sonucu beklenilmeden yerine getirilebilmektedir. 28 seri no.lu
K.D.V. Genel Tebliğinde mahsup uygulamasının şartları açıklanmaktadır. Buna
göre; mahsubun mükellefin kendi vergi borçları için talep edilmesi, vergi
borcunun muaccel hale gelmiş olması, iade alacağı bakımından nakden iade
şartlarının tekemmül etmesi gerekmektedir.
Araçlara ilişkin istisna kapsamında işlemi bulunan
mükelleflerin 4.000.000.- lirayı aşan ve nakden veya kendi vergi borçlarına
mahsup şeklinde ortaya çıkan iade talepleri, Yeminli Mali Müşavir Tasdik
Raporuna göre, teminat aranılmadan yerine getirilebilecektir. Ancak mahsup,
Tasdik Raporunun vergi dairlerine intikal ettiği tarihte muaccel hale gelmiş
vergi borçları için yapılabilecektir.
Haklarında sahte veya muhteviyatı itibariyle
yanıltıcı belge kullandığı konusunda tespit bulunan mükellefler ancak, ilgili
Genel Tebliğlerdeki şartların yerine gelip normal teminat uygulamasına
döndükleri takdirde Yeminli Mali Müşavir Tasdik raporuna göre teminatsız iade
uygulamasından yararlanabileceklerdir.
İade hakkı doğuran işlemi bulunan mükelleflerin iade
ve/veya mahsup taleplerine ilişkin ilgili dönem hesapları incelenmek üzere
inceleme elemanınca intikal etmediği veya intikal ettiği halde henüz incelemeye
başlanılmadığı takdirde, bu mükelleflerin ibraz edecekleri Yeminli Mali Müşavir
Tasdik Raporu uyarınca iade ve/veya mahsup talepleri yerine
getirilecektir.
Diğer taraftan, idarece Yeminli Mali Müşavir Tasdik
Raporlarında duraksamaya düşülen ve Yeminli Mali Müşavir ile yapılacak görüşme
sonucunda düzeltilebilecek konularda gerekli düzeltme yaptırılarak, iade
ve/veya mahsup işlemi gerçekleştirilebilecektir.
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR TASDİK RAPORLARINDA BULUNMASI
GEREKLİ BİLGİLER
Katma Değer Vergisi Kanunu' nun 13. maddesinde
mükelleflerin işletmelerinde kullanacakları deniz,hava ve demiryolu araçları ile
yüzer tesis ve araçların;
a) Teslimi ile bu araçlara verilen tadil, onarım ve
bakım hizmetleri,
b) Araçlara ilişkin olarak liman ve hava
meydanlarında yapılan hizmetler,
vergiden istisna edilmiştir
(27)
Yeminli mali müşavirlerce yapılacak katma değer
vergisi iade ve/veya mahsup incelemelerinde araçların işletmede kullanılıp
kullanılmayacağının, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca verilen teşvik
belgesi, Turizm Bakanlığı' ndan alınmış izin yazısı veya ilgili vergi
dairesinden alınacak yazı gibi belgelerle belgelenmesi gerekmektedir.
Bu istisnanın uygulanmasından doğan iadeler
dolayısıyla düzenlenecek tasdik raporlarında öncelikle yukarıda sözü edilen
belgelerden hangisi istisnanın dayanağı olarak kullanılmışsa onun tarihi ve
numarası yer alacaktır.
Diğer taraftan, teslim edilen aracın iktisabı veya
araca tadil, bakım, onarım hizmeti veriliyorsa, bu hizmetlerin yerine
getirilebilmesi için yapılan alış ve giderlere ait belgelere fotokopileri ile
satış faturası veya hizmet faturasının fotokopileri de raporu eklenecek, bu
harcamaların ve belgelerin gerçekliliği araştırılacaktır.
Sözü edilen araçlara iman ve hava meydanlarında
verilen hizmetlerden doğan iadelerle ilgili tasdik raporlarında ise; aracın
hangi ülkeye ve firmaya ait olduğu, yapılan hizmetin mahiyeti, araca bu hizmetin
verildiğine dair liman mülki idaresi veya hava meydanı müdürlüğünden alınan
resmi yazı, hizmetle ilgili alış ve giderlere ait belgelerin ve araç sahibine
düzenlenen hizmet faturalarının fotokopileri yer alacaktır.
Bunların yanı sıra aşağıdaki hususlara da ayrıca yer
verilecektir.
- Mükellefin adı, soyadı veya unvanı ile ortakların
adı,soyadı ile işyeri ve ikametgah adresleri, varsa bağlı oldukları vergi
dairesi ve hesap numaraları, (ortakların nüfus hüviyet cüzdanlarının tasdikli
örneği rapora eklenecektir)
- Mevcut en son tarihli bilanço örneği,
- Ödemiş sermaye tutarı,
- Ticaret sicil kaydı ve numarası
- İletişim araçlarının sayısı ve numaraları ile
kanuni defterlere kayıtlı olup olmadığı,
- İmalatçılar bakımından Sanayi Sicil Belgesi ve
Kapasitesi Raporu özeti (Bu belgelerin fotokopileri rapora
eklenecektir).
- İş yerinin durumu,
- Son 1 yıl içinde kredi kullanıp kullanılmadığı
kullanmışsa hangi banka şubelerinden ne miktar kredi aldığı,
- İlgili dönemde verilen katma değer vergisi
beyannamesinin tasdikli örneği
Katma değer vergisi iadesi tasdik raporları, bu
Tebliğin 1 No.lu ekini oluşturan rapor kapağı ile 2 No.lu ekini oluşturan rapor
dispozisyonuna uygun olarak hazırlanır. Rapor içeriği itibariyle rapor
dispozisyonunda yer alan hususlara da ayrıca yer verilir. Bu tebliğde istenilen
belgelere yeminli mali müşavirin gerekli gördüğü diğer belgeler ve inceleme
kanıtları raporun eklerini oluşturur.
Yeminli mali müşavir tasdik raporlarının sonu.
bölümünde; bu Tebliğde belirtilen konuların incelenip incelenmediği, fiili durum
ile muhasebe kayıtlarının uygun olup olmadığı, iadesi ve/veya mahsubu istenen
katma değer vergisinin iade ve/veya mahsup edilip edilmeyeceği veya nekadarlık
kısmın iade ve/veya mahsup edilmesi gerektiği mutlaka
belirtilecektir.
(27) Katma Değer Vergisi Kanununun
13 ncü maddesi 6 Temmuz 1994 tarih ve 21982 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
4008 sayılı Kanunun, 2 Haziran 1995 tarih ve 22031 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan 4108 sayılı Kanun ve 29 Temmuz 1998 tarih ve 23417 mükerrer sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 4369 sayılı Kanun ile
değiştirilmiştir.
Adı geçen maddenin yeni hali
aşağıya aynen alınmıştır.
"Araçlar, Petrol Aramaları ve
Teşvik Belgeli" Yatırımlarda İstisna
Madde 13- Aşağıdaki teslim ve
hizmetler vergiden müstesnadır.
a) Faaliyetleri kısmen veya
tamamen deniz,hava ve demiryolu taşıma araçlarının, yüzer tesis ve araçların
kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olan mükelleflere bu amaçla
yapılan deniz,hava ve demiryolu taşıma araçlarının yüzer tesis ve araçlarının
teslimleri, bu araçların imal ve inşaası ile ilgili olarak yapılan teslim ve
hizmetler ile bunların tadili, onarım ve bakımı şeklinde ortaya çıkan
hizmetler,
b) Deniz ve hava taşıma araçları
için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler,
c) 6326 sayılı Petrol Kanununun
hükümleri gereğince petrol arama faaliyetlerine münhasır olmak üzere, bu
faaliyetleri yürütenlere yapılan hizmetler ile mal teslimleri,
d) Yatırım Teşvik Belgesi sahibi
mükelleflere bu belge kapsamındaki makine ve teçhizat teslimleri (Şu kadar ki,
yatırım teşvik belgesinde öngörüldüğü şekilde gerçekleşmemesi halinde, zamanında
alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile
birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında
zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana
geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren
başlar)
D- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN MÜTESELSİL
SORUMLULUĞU
Yukarıda belirtilen aranması ve doğruluğun
araştırılması zorunlu konular ve belgeler ile bunlara ilişkin kayıtlarının
usulüne uygun olarak düzenlenmiş, kayıt nizamı ve muhasebe ilkelerine göre
kaydedilmiş olması gereklidir. Yeminli mali müşavirler, belgelerin
geçerliliğini, diğer bir deyişle belli edilen şekil şartlarına uygun olarak
düzenlenip düzenlenmediğini ve gerçeği aksettirip aksettirmediğini tespit etmek
zorundadırlar.
Yeminli mali müşavirlerin yapmış olduğu incelemenin
amacı, iade edilmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve
sağlamaktır. Bu nedenle yeminli mali müşavir gerçek durumu tespit etmek için,
her türlü belgeden yararlanmak ve her türlü inceleme tekniklerini kullanmak
zorundadır.
İmza ve mühür kullanmak suretiyle tasdik yapan ve
tasdik raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler tasdik kapsamı ile sınırlı
olmak üzere tasdikin doğruluğundan sorumludurlar.
Yeminli mali müşavirler, yaptıkları tasdikin doğru
olmaması halinde ziyaa uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan mükellefle
birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
E- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERCE DÜZENLENECEK KATMA
DEĞER VERGİSİ İADE RAPORLARIYLA İLGİLİ OLARAK VERGİ DAİRELERİNCE YAPILACAK
İŞLEM
Yeminli Mali Müşavirlerce düzenlenen raporlar iki
örnek olarak yeminli mali müşavirlerce kimlik ibraz edilerek tutanak
karşılığında vergi dairesine tesliminden sonra, raporda iade edilmesi öngörülen
meblağ herhangi bir teminat aranmaksızın mükellefe iade edilecek ve raporun bir
örneği ilgili vergi dairesince değerlendirilmek üzere Bakanlığımıza
gönderilecektir.
Yeminli mali müşavirlerin katma değer vergisi iadesi
tasdik raporlarında inceleme sonucu ortaya çıkan iadesi gereken katma değer
vergisi ile beyan edilen ve iade ve/veya mahsup edilmesi istenen katma değer
vergisi arasında fark olduğu ve bu fark; maddi hatalardan veya hesap
hatalarından kaynaklandığı takdirde, yeminli mali müşavirin tasdik raporundaki
iadesi ve/veya mahsubu gereken katma değer vergisi tutarı esas alınır. Ancak,
farkın sahte ve muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlenmesinden
kullanılmasından veya bilerek ve isteyerek yapılan yanlış işlemlerden
kaynaklanması halinde, iade ve/veya mahsup kesinlikle
yapılmayacaktır.
F- YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK TASDİK ÜCRETLERİNDE
YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
29.12.1992 gün ve 21450 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren "1993 Yılı Serbest Muhasebecilik Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi"nin Yeminli
Mali Müşavirlik Tasdik İşlemleri Asgari Ücretleri Bölümünde; VI. tarife (Teşvik,
İndirim, İstisna, Muafiyetler, Yatırım İndirimi) 1,2,7 ve 8. Bölümler (a)
Kesiminde aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
TARİFE |
BÖLÜM |
KESİM |
İŞİN MAHİYETİ |
|
VI |
1 |
|
Teşvik, İndirim, İstisna, Muafiyetler Yatırım İndirimi
10 Milyon TL'den az olmamak üzere, indirimden yararlanan toplam
yatırım harcaması üzerinden |
|
|
|
|
10 Milyon TL' dan az olmamak üzere, indirimden yararlanan toplam yatırım harcaması üzerinden |
%2 |
|
|
|
II-Sonra gelen 25 Milyar için |
%1 |
|
|
|
III-50 Milyar TL' yi aşan kısmı için |
%005 |
|
2 |
|
Yeniden Değerleme |
|
|
|
a |
6 Milyar TL' dan az olmamak üzere, yeniden değerlemeye tabi sabir kıymetlerin toplam tutarı |
%001 |
|
|
|
I-10 Milyar TL'ya kadar olan kısmı için |
%02 |
|
|
|
II-Sonraki 40 milyar TL' lık kısmı için |
%01 |
|
|
|
III-Sonraki 50 milyar TL' lık kısmı için |
%005 |
|
|
|
IV-100 milyarı aşan kısmı için |
%0002 |
|
7 |
|
Diğer teşvik, indirim ve muafiyetlerle ilgili işlemler |
|
|
|
|
10 milyon TL' dan az olmamak üzere yararlanılan istisna tutarı üzerinden, |
|
|
|
|
I- 10 milyar TL' na kadar olan kısmı için |
%05 |
|
|
|
II- Sonra elen 40 milyar TL' sı için |
%01 |
|
|
|
III- Sonra gelen 50 milyar TL' sı için |
%005 |
|
|
|
VI- 100 milyardan sonrası için |
%0002 |
|
8 |
|
Kurumlardan elde edilen kar payları,
devlet tahvili hazine bonosu ve gelir ortaklığı
senetlerinin elden çıkartılmasından sağlanan kazançlar
ile Gelir Vergisi Kanunu' nun mükerrer 39. maddesine
göre safi kurum kazancından indirilen kazanç ve iratlar
6 milyondan az olmamak üzere yararlanılan istisna tutarı üzerinden |
|
|
|
|
I-10 milyar TL'na kadar olan kısmı için |
%01 |
|
|
|
II- Sonra gelen 40 milyar TL için |
%005 |
|
|
|
III- 50 milyarı aşan kısmı için |
%001 |
EK: 1
Rapor Sayısı : YMM
................/............. ...........................
Rapor Ekleri :
............................................
......./....../...........
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK KATMA DEĞER
VERGİSİ İADESİ TASDİK RAPORU
|
Adı Soyadı |
: |
İncelemeyi Yapan Yeminli
Mali Müşavirin |
Bağlı olduğu oda |
: |
Büro Adresi |
: |
Telefon Numarası |
: |
Dayanak
sözleşmesi |
Günü |
: |
Sayısı |
: |
|
|
Adı |
: |
İşi |
: |
Mükellefin |
Adresi |
: |
Vergi Dairesi |
: |
Hesap No' su |
: |
Telefon Numarası |
: |
İnceleme Dönemi |
|
: |
SONUÇ |
|
: |
EK : 2
RAPOR DİZPOZİSYONU
I- GENEL BİLGİ:
(Bu bölüm aşağıdaki bilgileri
içerecektir.)
- Firma ticari unvanı, ticaret sicili kaydı ve
numarası.
- Firma sahibi veya ortaklarının ad ve soyadları ile
işyeri ve ikametgah adresleri, bağlı oldukları vergi dairesi ve hesap
numaraları.
- İletişim araçlarının (telefon, teleks, faks,
vb.)sayısı ve numarası ile kanuni defterlere kayıtlı olup olmadığı,
- Son bir yıl içinde kredi kullanıp kullanmadığı,
kullanmışsa hangi banka şubelerinden ne miktar kredi aldığı,
- İşyerinin durumu, önceki altı ay içinde ve altı ay
sonunda işyerinde çalıştırdığı işçi sayısı.
- Mevcut en son tarihli bilanço örneği.
- Muhasebeden sorumlu olanların adları, Serbest
Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir veya Yeminli Mali Müşavir unvanını
alıp almadıkları.
- Gerekli görülen diğer hususlar.
II- USUL İNCELEMELERİ:
(Bu bölümde en az aşağıdaki hususlar tespit
edilecektir.)
- Yasal defterlerin tasdikine ilişkin
bilgiler.
- Defter kayıtların dayanak teşkil eden belgelerin
usulüne uygun olup olmadığı, gerçeği yansıtıp yansıtmadığı,
- Defter kayıtlarının kayıt nizamına, muhasebe
ilkelerine uygun olup olmadığı,
- Beyannamelerin zamanında verilip
verilmediği,
III- HESAP İNCELEMELERİ :
(Bu bölümde en az aşağıdaki hususların belirtilmesi
zorunludur.)
- İstisna kapsamındaki işlemin, gerçekleştiğini
gösteren ve kanıtlayan belgelerin irdelenerek, doğruluğunun
belirlenmesi.
-İstisna kapsamında yer alan işlemler dolayısıyla
yapılan mal ve hizmet alımlarının doğruluğunun ve gerçekliğinin
belirtilmesi.
- Belgelerin hukuki geçerliliği ve ilgili mevzuat
hükümlerine uygunluğu sağlanan işlem sonucunda iade veya mahsup edilmesi gereken
verginin miktarının hesaplanması ile ilgili tüm verilerin ve hesaplamaların
yapılması, ilgili dönem katma değer vergisi beyannamelerinde yer alan bilgilere
uygunluğunun ortaya konması.
- İncelemenin sağlıklı ve amacına uygun
sonuçlandırılabilmesi için gerekli olabilecek diğer konuların da
irdelenmesi.
IV- SONUÇ:
Yeminli Mali Müşavir, firmanın ilgili dönem
hesaplarının katma değer vergisi iadesi yönünden incelenmesinde, fiili durumun,
muhasebe kayıt ve belgelerinin ve buna ilişkin beyannamelerinin ilgili mevzuata
uygunluğunu araştırdığını belirterek, iadesi ve/veya mahsubu gereken katma değer
vergisi miktarının ne kadar olduğu konusundaki görüşünü kesin olarak ifade
edecektir.
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
Adı ve Soyadı
İmza Mühür