08.11.1995 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:19)
Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği - Sıra No
: 19
08.11.1995 tarih ve 22457 sayılı
Resmi Gazetede
yayımlanmıştır
Maliye Bakanlığından :
3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun 12. maddesinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin
Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik" 02/01/1990 tarih ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Anılan Yönetmeliğin 7-C/b maddesi ile Katma
Değer Vergisi yönünden iade hakkı doğuran işlem ve belgeler tasdik kapsamına
alınmıştır.
Buna göre, Katma Değer Vergisi Kanununun 15/1-b
maddesinde yer alan uluslararası kuruluşlara ve bunların mensuplarına yapılan
teslim ve hizmetlerden doğan katma değer vergisi iadeleri yeminli mali
müşavirlerin düzenleyecekleri tasdik raporuna dayanılarak
yapılabilecektir.
Katma Değer Vergisi Kanununun 15/1-b maddesi
uyarınca uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası
kuruluşlara ve bunların mensuplarına yapılan teslim ve hizmetlerden doğan katma
değer vergisinin iade edilmesine ilişkin olarak yapılacak işlemler, 1 Sıra No'lu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinde açıklanan usul ve esaslar çerçevesinde ve
ilgili Katma Değer Vergisi Genel Tebliğleri hükümlerine uygun olarak
yapılacaktır. Ayrıca, anılan Tebliğde belirtilen Rapor Dispozisyonuna ilişkin
hususların da göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
Öte yandan, 30/07/1995 gün ve 22359 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 18 Sıra No'lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği uyarınca, yıllık
gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini tasdik ettirmek üzere yeminli mali
müşavirle tasdik sözleşmesi düzenleyen mükelleflere, bu Tebliğ uyarınca
yapılacak katma değer vergilerinin nakden veya mahsuben iadesinde bu iadeler,
miktarına bakılmaksızın yeminli mali müşavirlik tasdik raporlarına istinaden
yerine getirilebilecektir.
Bu itibarla, 5 milyar liraya kadar olan Katma Değer
Vergisi Kanununun 15/1-b maddesi uyarınca uluslararası kuruluşlara ve bunların
mensuplarına yapılan teslim ve hizmetlerden doğan katma değer vergisinin
iadeleri, yeminli mali müşavir tasdik raporlarına dayanılarak yapılabilecektir.
Ancak, 5 milyar lirayı aşan söz konusu katma değer vergisi iadelerinin
yapılabilmesi için iade yapılacak mükellefin yeminli mali müşavirle Beyanname
Tasdik Sözleşmesi düzenlenmiş olması gerekmektedir. Yeminli mali müşavirle
Beyanname Tasdik Sözleşmesi düzenlemeyen ve beyannamesini tasdik ettirmeyen
mükelleflere ait 5 milyar liranın üzerindeki katma değer vergisi iadeleri, genel
hükümlere göre teminat alınarak ya da inceleme raporuna istinaden
getirilebilecektir.
İncelemeye sevk edilmemiş veya incelemeye sevk
edilmekle birlikte henüz incelemeye başlanılmamış olan eski dönemlere ait katma
değer vergisi iadeleri de bu Tebliğ hükümlerine göre
gerçekleştirilebilecektir.
Bu Tebliğ hükümlerine göre yapılacak katma değer
vergisi iadelerinde ilgili katma değer vergisi tebliğleri göz önünde
bulundurulacaktır.
16/12/1993 gün ve 21790 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 11 Sıra No'lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kanunu Genel Tebliği'nin ekine uygun
olarak düzenlenecek "Tasdik Sözleşmesi"nin I. Bölümünde yer alan "Tasdik Konusu"
başlıklı sütun;
"11- Uluslararası kuruluşlara ve bunların
mensuplarına yapılan teslim ve hizmetlere ilişkin Katma Değer Vergisi
İadesi"
şeklinde kodlanacaktır.
Diğer taraftan, 15 sıra numaralı "Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanunu Genel Tebliği" ile düzenlenen, Katma Değer Vergisi Kanununun 11/1-b
maddesi uyarınca Türkiye'de ikamet etmeyen yolculara yapılan satışlarla
ilgili katma değer vergisi iadelerinin yeminli mali müşavirlik tasdik raporuna
istinaden gerçekleştirilmesinde üst sınır getirilmiş bulunmaktadır. Buna göre,
vergilendirme dönemleri itibariyle 2,5 milyar lirayı aşmayan, Katma Değer
Vergisi Kanununun 11/1-b maddesinde belirtilen katma değer vergisi iadeleri
yeminli müşavirlik tasdik raporuna istinaden, 2,5 milyar lirayı aşan iadeler ise
beyanname tasdik sözleşmesi düzenlenmiş olan mükelleflere ait olsa dahi, teminat
alınarak ya da inceleme raporuna istinaden yapılabilecektir. 2,5 milyar liralık
söz konusu üst sınır Ekim 1995 dönemi ve sonraki dönemlere ait Katma Değer
Vergisi iade taleplerinde uygulanacaktır.
(46)
Yukarıda belirtilen 2,5 milyar liralık üst sınır
sadece Türkiye'de ikamet etmeyen yolculara yapılan satışlarla ilgili katma değer
vergilerinin yeminli mali müşavirlik tasdik raporuna istinaden iadesi için
getirilmiş olup, bunun dışındaki iadelerde 18 sıra numaralı "Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanunu Genel Tebliği" ile belirlenen düzenlemelere uyulacaktır.
Öte yandan, Bakanlığımıza intikal eden olaylardan
yeminli mali müşavirlerin yapacakları karşıt incelemelerle ilgili olarak
tereddütler bulunduğu anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere, 3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesine
göre, yeminli mali müşavirler yaptıkları tasdikin doğruluğundan ve yaptıkları
tasdikin doğru olmaması halinde, tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere, ziyaa
uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan mükellefle birlikte müştereken ve
müteselsilen sorumludurlar. Hem katma değer vergisi iadesi işlemleri ve hem de
gelir ve kurumlar vergisi beyannamesinin tasdiki işlemleriyle ilgili olarak,
iade ve/veya mahsup edilecek katma değer vergisinin tutarı ile tasdik edilecek
beyannamede yer alan matrah ve vergiye ilişkin rakamların doğruluğunun yeminli
mali müşavirlerce sağlanması esastır. Bunun sağlanması için yeminli mali
müşavirler, işlemlerini tasdik edecekleri mükellefe mal ve hizmet satan alt
firmaya da firmalar nezdinde gerekli karşıt incelemeleri yapmak zorundadır.
Yeminli Mali Müşavirlere yapılacak karşıt incelemede kademe sınırlaması mümkün
olmayıp, karşıt incelemede kaçıncı kademeye kadar inileceği hususu incelenen her
olay ve mükellefle ilgili olarak değişebilmektedir. Bu nedenle, katma değer
vergisi iade işlemleri ile tam tasdik uygulamasında yeminli mali müşavirler
asgari olarak, nezdinde inceleme yaptıkları mükelleflere mal ve hizmet satan
firmaların kayıtlarına inerek karşıt inceleme yapmak, şüpheli durumlarda ise
gerektiği kadar alt kademelere inerek incelemelerini tamamlamak durumundadırlar.
Özellikle, sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleme ve
kullanılmasının koordineli ve birden fazla şirket vasıtasıyla yapılması
durumlarında, bir alt firma ya da firmalar nezdinde yapılacak karşıt
incelemeler, iadesi talep edilen katma değer vergisi veya gelir ve kurumlar
vergisi beyannamelerinde yer alan vergi matrahının doğruluğunun tespitine imkan
vermeyebilmektedir. Bu gibi durumlarda yeminli mali müşavirler, alt firmalar
arasındaki organize bağın ortaya çıkartılmasını sağlayacak kadar alt firmalarda
karşıt inceleme yapacaklardır. Esasında bu husus Tasdik yönetmeliğinin "Denetim
Teknikleri" başlıklı 15 inci maddesinin (d) bendinde açık olarak belirtilmiş
bulunmaktadır. Yeminli Mali Müşavirler tarafından yapılacak karşıt incelemeye
muhatap mükellefler, yeminli mali müşavirler tarafından istenecek bilgi ve
belgeleri vermek zorundadırlar. Mükelleflerin bilgi ve belgeleri karşıt
incelemeyi yapan yeminli mali müşavire vermekten imtina etmeleri halinde ilgili
Defterdarlıklar, bu mükelleflerin gerekli defter ve belgelerini, mahalli denetim
elemanları vasıtasıyla temin ederek en kısa zamanda yeminli mali müşavirler
tarafından incelenmesini sağlayacaklardır. Ayrıca, bu inceleme sırasında
mükellefler veya temsilcileri, Yeminli Mali Müşavirler tarafından gerekli
görülecek izahatları yapacaklardır. Yeminli Mali Müşavirlerce yapılacak karşıt
incelemenin, katma değer vergisi ya da beyannamesi tasdik edilecek mükellefin
işlemleriyle sınırlı olacağı tabiidir. Özellikle katma değer vergisi iadesi
işlemlerinde karşıt incelemenin, iadesi yapılacak katma değer vergisinin
mükelleflerce ödenip ödenmediğinin tespiti bakımından büyük önemi
bulunmaktadır. Bu nedenle, tasdik raporu tanzim edecek yeminli mali
müşavirlerin mali sorumlulukla karşı karşıya kalmamaları ve tasdik raporlarının
Bakanlığımızca işleme konulmaması gibi bir uygulamaya muhatap olmamaları için
alt incelemelerle ilgili olarak yukarıda belirtilen açıklamalar doğrultusunda
işlem yapmaları gerekmektedir.
Diğer taraftan, vergi daireleri Yeminli Mali
Müşavirlerin tasdik hizmeti verdiği mükelleflerin veya verilen tasdik hizmetleri
ile ilgili olarak mükelleflerin ticari ilişkide bulunduğu üçüncü kişilerle
ilgili olarak yazı ile yapacakları bilgi isteme taleplerini yerine
getireceklerdir. Bilgi isteme yazılarında, Yeminli Mali Müşavirin adı, soyadı,
bağlı bulunduğu oda, meslek sicil numarası, imza ve mührünün yanında Yeminli
Mali Müşavirin hizmet verdiği mükellef ile olan tasdik sözleşmesinin tarih ve
sayısı ile tasdik sözleşmesinde yer alan mükellefin adı, soyadı, bağlı bulunduğu
oda, meslek sicil numarası, imza ve mührünün yanında Yeminli Mali müşavirin
hizmet verdiği mükellef ile olan tasdik sözleşmesinin tarih ve sayısı ile tasdik
sözleşmesinde yer alan mükellefin adı, soyadı veya ticaret unvanı, açık adresi,
vergi dairesi, hesap numarası, Yeminli Mali Müşavirlere verilen tasdik
hizmetinin konusu, vergilendirme dönemi ve istenilecek
bilgiler açık olarak belirtilecektir. Yeminli Mali Müşavirlerin mesleki
faaliyetleriyle ilgili olarak öğrendikleri bilgileri ifşa etmeleri, 3568 sayılı
Kanunun 43 üncü maddesi ile yasaklandığı için Yeminli Mali Müşavirlerin bu
hususta gerekli özeni göstermeleri gerekmektedir.
29/12/1991 tarih ve 21096 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 4 sıra numaralı "Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği" yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tebliğ
olunur.
(46) Bu tutar 23 Sıra Numaralı
genel Tebliğ ile 5 milyar liraya yükseltilmiştir