06.12.2000 tarihli Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 27)
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
27)
06.12.2000 Çarşamba - Sayı: 24252
(Asıl)
Maliye Bakanlığından:
3568 sayılı
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik veYeminli Mali
Müşavirlik Kanununun 12 nci maddesinin 1 inci fıkrasında, yeminli mali
müşavirlerin gerçek ve tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs ve işletmelerinin
mali tablolarını ve beyannamelerini mevzuat hükümleri, muhasebe prensipleri ile
muhasebe standartlarına uygunluğunu ve hesapların denetim standartlarına göre
incelendiğini tasdik edecekleri; 2 nci fıkrasında yeminli mali müşavirlerin
tasdik edecekleri belgeler, tasdik konuları ile tasdike ilişkin usul ve
esasların Maliye Bakanlığınca çıkarılacak yönetmeliklerle belirleneceği hüküm
altına alınmıştır. Aynı maddenin 4 üncü fıkrasında ise yeminli mali müşavirlerin
yaptıkları tasdikin doğruluğundan sorumlu oldukları, tasdikin doğru olmaması
halinde tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere ziyaa uğratılan vergilerden ve
kesilen cezalardan mükellef ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu
olacakları belirtilmiş ve yapılan tasdikin kapsamının
düzenlenen raporda
açıkça belirtileceği hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 256 ncı maddesiyle, incelemeye yetkili makam ve memurlara ibraz ve
inceleme için, maddede zikredilen defter, belge, kayıt v.b. bilgilerin arzı
zorunlu tutulmuş; anılan maddede 4369 sayılı Kanunla(1) yapılan değişiklikle de,
bu zorunluluğun; Bakanlığımızca belirlenecek usule uygun olarak, tasdike konu
hesap ve işlemlerin doğrulanması için gerekli kayıt ve belgelerle sınırlı olmak
üzere, bu hesap ve işlemlere doğrudan ya da silsile yoluyla taraf olanlara,
defter ve belgelerinin tetkiki amacıyla yeminli mali müşavirler tarafından
yapılan talepler için de geçerli olduğu hükmü getirilmiştir.
Bu hükümlerin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak tasdike konu hesap ve işlemlerin doğrulanması ile ilgili defter ve belgelerin
yeminli mali müşavirlere tetkik amacıyla ibraz edilmesi ve karşıt incelemeler
konusunda aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılması uygun
görülmüştür.
I- Defter ve Belgelerin İbrazı
1- Defter ve
Belgelerin Yeminli Mali Müşavirlere İbraz Zorunluluğu.
Vergi Usul
Kanununun 256 ncı maddesi hükmü uyarınca, yeminli mali müşavirlerin tasdik
ettikleri hesap ve işlemlere doğrudan ya da silsile yoluyla taraf olanlar bu
Tebliğ ile belirlenen usul çerçevesinde yeminli mali
müşavirlere defter ve
belgelerini ibraz etmekle yükümlüdürler.
Bu zorunluluk yeminli mali
müşavirler tarafından tasdik edilen hesap ve işlemler ile ilgili defter ve
belgelerle sınırlıdır. Yeminli mali müşavirlerin tasdik ettikleri hesap ve
işlemler dışındaki konularla ilgili olarak defter ve belge ibrazını isteme
yetkileri, böyle bir talebe muhatap olan mükelleflerin ise buna uyma
zorunlulukları bulunmamaktadır.
2- Defter ve Belgelerin Yeminli Mali
Müşavirlere İbraz Edilmesinin Usul ve Esasları
Defter ve belgelerin
ibrazı yazı ile istenecektir. Bu yazılarda defter ve belgelerin tetkik
edilmesini gerektiren gerekçelere ve karşıt incelemenin kapsamına açık bir
şekilde yer verilecektir. Örneğin, KDV iadesi dolayısıyla,
iade talebinde
bulunan mükellefe mal ya da hizmet satan mükellef nezdinde karşıt inceleme
yapılacak ise, talep yazısında bu hususa ve ayrıca tetkik edilmek istenilen
işlemlere yer verilecektir.
İlgililer yeminli mali müşavirlerin
defter ve belgelerin ibrazına ilişkin taleplerini talep yazısının kendilerine
tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde yerine getireceklerdir.
Yeminli mali müşavirlerce defter ve
belgelerin incelenmesi mükellefin iş yerinde yapılacaktır. Ancak, iş yerinin
uygun olmaması veya ölüm, işin bırakılması gibi zaruri sebeplerle defter ve
belgelerin iş yerinde tetkikinin fiilen imkansız olması ya da mükellefin
istemesi halinde, defter ve belgelerin taraflarca belirlenecek bir yerde
incelenmesi de mümkündür.
Defter ve belgeleri tetkik için talep
eden yeminli mali müşavir mükellefe kimliğini ibraz edip kendisini tanıtmakla
yükümlüdür. Ayrıca, tam tasdik sözleşmesi veya KDV iadesi tasdik sözleşmelerinin
aslı ya da onaylı örnekleri
mükellefe ibraz edilecek ve yapılacak tetkikin bu
çerçevede olduğu açıklanacaktır. Mükellefler kimliklerini veya ibrazını
istedikleri defter ve belgeleri tetkike yetkili olduklarını kanıtlayamayan
yeminli mali müşavirlerin
taleplerini yerine getirmekle yükümlü değillerdir.
Bu konularda tereddüdü bulunan mükellefler ilgili meslek odaları ve vergi
dairelerinden bilgi alabileceklerdir.
Karşıt incelemenin bu Tebliğin II-3
bölümünde belirtilen esaslar çerçevesinde yazılı teyit alınmak suretiyle
yapıldığı hallerde defter ve belge ibrazı talep edilmeyecektir. Bu gibi
durumlarda, kendisinden teyit alınacak yeminli mali müşavire yukarıda belirtilen
esaslar çerçevesinde durum yazılı olarak intikal ettirilecek ve alınacak teyit
yazısına göre işlem tesis edilecektir.
(1) 29.7.1998 tarihli ve 23417
Mükerrer Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.3- Defter ve Belgelerini
İbraz Etmeyen Mükellefler Hakkında Yapılacak İşlemler
Defter ve belgelerini yukarıda
belirtilen usul çerçevesinde yeminli mali müşavirlere ibraz etmekten imtina
edenler hakkında Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmüne göre
işlem yapılacaktır. Anılan madde hükmü
çerçevesinde işlem yapılabilmesi için,
yeminli mali müşavirlerin defter ve belge ibraz edilmesine ilişkin yazılarında,
defter ve belgelerin ibraz edilmemesinin Vergi Usul Kanununun ilgili maddelerine
göre cezai işlem yapılmasını gerektirdiği belirtilecektir.
Yeminli mali müşavirler defter ve
belgelerini ibraz etmeyen mükellefleri bunların bağlı oldukları vergi
dairelerine yazılı olarak bildireceklerdir.
Vergi daireleri bu mükellefler
hakkında Vergi Usul Kanununun Mükerrer 355 inci maddesi uyarınca işlem yapmadan
önce defter ve belgelerin ibrazı taleplerinin bu Tebliğ ile yapılan
düzenlemelere uygun olup olmadığını kontrol edeceklerdir.
4- Yeminli Mali
Müşavirlerin Öğrendikleri Bilgileri Saklama Zorunlulukları
Yeminli mali
müşavirler işleri dolayısıyla mükellefler ve mükellefler ile ilgili kimseler
hakkında öğrendikleri bilgileri açıklayamazlar ve kendilerinin veya üçüncü
kişilerin yararına kullanamazlar. Bu hükme uymayan yeminli mali müşavirler
hakkında Vergi Usul Kanunu, 3568 Sayılı Kanun ve diğer ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca gerekli işlem
yapılacaktır.
II- Karşıt İnceleme
1-
Karşıt İnceleme Yapma Zorunluluğu
3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin
verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik
Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik"(2)in 7 nci
maddesinde tasdik işlemi yapılırken aranacak asgari
bilgi ve şekil şartları ile tasdike ilişkin diğer usul ve esasların
Bakanlığımızca çıkartılacak tebliğlerle belirleneceği hüküm altına
alınmıştır.Bu yetkiye dayanılarak Bakanlığımızca
çeşitli tarihlerde yayımlanan tebliğler ile tasdik konusuna giren konu ve
işlemler ve tasdik ile ilgili diğer hususlar açıklanmıştır.
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin ilk
fıkrasında tasdik kavramı "Gerçek veya tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs ve
işletmelerinin yeminli mali müşavirlerce denetleme ilke ve standartlarına göre
uygunluk yönünden incelenmesi, bu inceleme sonuçlarına dayanılarak tasdik
kapsamına giren konuların ve belgelerin gerçeği yansıtıp yansıtmadığının imza ve
mühür kullanmak suretiyle tespiti ve rapora bağlanması" şeklinde
tanımlanmıştır.
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin 2 nci fıkrası hükmü ile de,
tasdik kavramının tanımında geçen denetleme ilke ve standartlarından, konu ile
ilgili olarak Bakanlığımız tarafından tebliğler ile yapılan düzenlemeler ve
esasların
anlaşılması gerektiği açıklığa kavuşturulmuştur.
Öte yandan, Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde yeminli mali
müşavirlerin tasdik konusu ve kapsamı ile ilgili yeterli miktarda güvenilir
kanıtları toplamak zorunda oldukları belirtilmiş, "Denetim Teknikleri" başlıklı
15 inci maddesinin (d) bendinde ise işletme kayıtlarında yer alan hususların
ilgili üçüncü şahıslar nezdindeki defter ve belgeler üzerinde araştırılarak
tespit edilmesi de denetim teknikleri arasında sayılmıştır.
3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesi hükmü
ve maddedeki yetkiye dayanılarak çıkarılan Yönetmeliğin yukarıda değinilen
hükümleri uyarınca, yeminli mali müşavirler mükelleflerin tasdik kapsamına giren
işlemlerinin gerçeği yansıtıp yansıtmadığının tespiti için gerekli karşıt
incelemeleri yapmakla yükümlüdürler. Buna göre, yeminli mali müşavirlerin hem
tam tasdik işlemleri için hem de KDV iadesi tasdik işlemleri için karşıt
inceleme yapmaları gerekmektedir.
2- Karşıt İncelemelerde Uyulacak
Esaslar.
Karşıt incelemeler kural olarak tasdik işlemini yapan yeminli
mali müşavir tarafından yerine getirilecektir. Ancak, nezdinde karşıt inceleme
yapılacak mükellefin yeminli mali müşavir ile süresinde düzenlenmiş tam
tasdik
özleşmesinin bulunduğu hallerde karşıt incelemelerin bu Tebliğin II-3
bölümünde belirtilen esaslara göre teyit yazısı alınması suretiyle yapılması da
mümkündür.
Karşıt incelemede amaç tasdike konu işlemin gerçek mahiyetinin ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Örneğin, KDV iadesi
işlemlerinde karşıt incelemenin amacı, iade ya da mahsup edilecek KDV tutarını
doğru olarak belirlemek, tam tasdik kapsamında yapılan karşıt incelemenin amacı
ise gelir veya kurumlarvergisi beyannamesinde yer alan matrah ve vergiye ilişkin
tutarların doğruluğunu sağlamaktır.
Tasdike konu işlemin gerçek mahiyetinin
ortaya çıkarılması incelenen işlemin özelliğine, kullanılan yönteme ve
mükelleflere göre farklılık göstermektedir. Bu nedenle, bu konudaki sorumluluk
yeminli mali müşavire ait olmak üzere karşıt incelemenin hangi aşamaya kadar
yapılacağına kural olarak incelemeyi yapan yeminli mali müşavir karar
verecektir. Bununla birlikte, hem tam tasdik işlemlerinde hem de KDV iadesi
tasdik işlemlerinde yeminli mali
müşavirler en az işlemlerini tasdik
ettikleri mükellefe mal veya hizmet satan mükelleflerin kayıtlarına inip gerekli
karşıt incelemeyi yapmakla yükümlüdürler. Yeminli mali müşavirlerin müteselsil
sorumluluk, disiplin hükümleri ve diğer yaptırımlarla karşılaşmamaları açısından
karşıt incelemeler konusunda gerekli titizliği göstermeleri ve gerektiği kadar
alt kademeye inerek inceleme yapmaları gerekmektedir.
(2) 02.01.1990
tarihli ve 20390 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.Sahte veya
muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenlenmesi veya kullanılması
ihtimalinin bulunduğu haller ile benzeri diğer şüpheli durumlarda yeminli mali
müşavirler herhangi bir kademe sınırlaması olmaksızın işlemin gerçek mahiyetini
ortaya çıkarıncaya kadar alt kademelere ineceklerdir. Öte yandan, 1(3) ve 15(4)
sıra nolu Tebliğler çerçevesinde yapılan iadelerde karşıt incelemenin kural
olarak ihracat konusu mal veya hizmetin imalatçısı konumundaki alt mükelleflerin
bir alt kademesine kadar yapılması zorunludur. Ancak, ithal edildikten sonra
Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesi kapsamında ihraç edilen ürünlerde
söz konusu malı ithal eden firmanın kayıtlarına inilmesi yeterli
olacaktır.
Karşıt incelemenin bu Tebliğin II-3
bölümü çerçevesinde teyit yazısı alınmak suretiyle yapıldığı hallerde teyit alan
ve teyit veren yeminli mali müşavirlerin karşıt inceleme yapma konusundaki
sorumlulukları aşağıdaki şekilde belirlenmiştir. Yeminli mali müşavirler teyit
vermek amacıyla yaptıkları karşıt incelemelerde işlemlerini tasdik ettikleri
mükellefe mal veya hizmet satan mükellefler nezdinde inceleme yapmakla yükümlü
olacaklardır. Daha alt kademelerdeki incelemeler,
teyit isteyen yeminli mali müşavir tarafından yapılacaktır. Bununla birlikte,
yeminli mali müşavirlerin kendi aralarında anlaşmaları halinde söz konusu alt
kademe incelemelerinin de teyidi veren yeminli mali müşavir tarafından yapılması
mümkün bulunmaktadır. Bu takdirde yapılan karşıt inceleme ile ilgili sorumluluk
incelemeyi yapan yeminli mali müşavire ait olacaktır.
Örnek: Yeminli mali müşavir (X) mükellef
(A) ile ihracat istisnasından kaynaklanan KDV iadesi için tasdik sözleşmesi
düzenlemiştir. (A) mal ve hizmet alımlarını (B), (C) ve (D)'den
gerçekleştirmiştir. (D)'nin yeminli mali
müşavir (Y) ile süresinde
düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunmaktadır. Bu örnekte yeminli mali müşavir (Y), yeminli mali müşavir (X)'e teyit
verirken bu teyit amacıyla (D)'nin mal ve hizmet satın aldığı mükellefler
nezdinde gerekli karşıt incelemeyi yapmakla yükümlüdür. Eğer, örneğin (D) mal ve
hizmet alımını (E)'den gerçekleştirmiş ise (E) nezdindeki karşıt inceleme
yeminli mali müşavir (Y) tarafından yapılacaktır. Ancak, (E)'ye mal ve hizmet
satanlar nezdindeki karşıt incelemelerin yeminli mali müşavir (X) tarafından
yapılması gerekmektedir. Bununla birlikte, yeminli mali müşavirler (X) ve
(Y)'nin kendi aralarında anlaşmaları halinde sözkonusu incelemenin yeminli mali
müşavir (Y) tarafından yapılması da mümkündür. Bu taktirde teyit yazısında bu
hususa açıklık getirilmesi gerekir. Öte yandan, örnekte (E) ve (E)'ye mal ve
hizmet satanların süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmeleri bulunuyor ise
yukarıda açıklanan esaslara göre anılan mükelleflerin yeminli mali
müşavirlerinden de teyit alınabileceği tabiidir.
Diğer taraftan, yeminli mali
müşavirlerin tam tasdik kapsamında yapacakları karşıt incelemelerde daha önce
belirtilen esaslara uymaları, teyit amacıyla yaptıkları karşıt incelemeler ile
yetinmemeleri gerekmektedir. Yukarıdaki örnekte yeminli mali müşavir (Y)'nin,
yeminli mali müşavir (X)'e teyit vermek için (D)'ye mal ve hizmet satanlar
nezdinde karşıt inceleme yapması yeterli olacaktır. Ancak, (D)'nin işlemlerini
tasdik ederken (D)'ye mal ve hizmet satanlar nezdinde karşıt inceleme yapması
yeterli olmayabilecektir. Daha önce de belirtildiği üzere, hangi kademeye kadar
karşıt inceleme yapılacağına yeminli mali müşavir sorumluluğunu üstlenmek
suretiyle
kendisi karar verecektir.
3- Yazılı Teyit Almak Suretiyle
Karşıt İnceleme.
Süresinde tam tasdik sözleşmesi düzenlemiş mükellefler
nezdinde KDV iadesi veya tam tasdik dolayısıyla yapılacak karşıt incelemelerin,
bu mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinden teyit yazısı alınması suretiyle
yapılması da mümkündür. Ancak, süresinde tam tasdik sözleşmesi düzenleyen
mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinin teyit vermek istememesi halinde bu
mükellefler nezdindeki karşıt inceleme tasdik işlemini yapan yeminli mali
müşavir
tarafından yerine getirilecektir.
Süresi geçtikten sonra tam tasdik
sözleşmesi düzenleyen mükellefler nezdindeki karşıt incelemeler de tasdik
işlemini yapan yeminli mali müşavirler tarafından yapılacaktır.
4- Teyit
Alınması Halinde Yeminli Mali Müşavirlerin Sorumluluğu
Teyit veren
yeminli mali müşavirler verdikleri teyit yazısındaki bilgilerin doğruluğundan
genel hükümler uyarınca sorumludurlar. Teyit alan yeminli mali müşavirler
aldıkları teyit yazılarındaki bilgileri titiz bir şekilde kontrol etmekle
yükümlüdürler. Teyit yazılarındaki bilgilerin birbiriyle veya teyidi isteyen
yeminli mali müşavirin elindeki bilgi ve belgelerle uyumlu olmadığı hallerde
veya tereddüt uyandıran sair hallerde teyit yazıları işleme konulmadan önce
gerekli araştırmalar yapılacaktır. Yapılan araştırmalar neticesinde teyit yazısı
ile ilgili uyumsuzluklar ve tereddütler giderildiği taktirde teyit yazısı işleme
konulabilecektir.
Gerçeğe aykırı düzenlenmiş ya da eksik
bilgi içeren teyit yazılarını gerekli kontrolleri yapmadan işleme koyan yeminli
mali müşavirler doğacak sonuçlardan sorumlu olacaklardır. Öte yandan, karşıt
incelemelerin bizzat
incelemeyi yapan yeminli mali müşavir tarafından
yapıldığı hallerde tutanaktaki bilgilerden anılan yeminli mali müşavirin sorumlu
olacağı tabiidir.
(3) 18.02.1990 tarihli ve 20437 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır
(4) 28.02.1995 tarihli ve 22216 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır.
5- Karşıt İnceleme Yapılmasının Zorunlu
Olmadığı Haller
KDV hariç tutarı 2 milyar lirayı aşmayan belgeler için
karşıt inceleme yapılması zorunlu değildir. Ancak, bir aylık dönemde bir
mükelleften alınan mal ve hizmet alımlarının toplamının 6 milyar lirayı aşması
halinde anılan mükellef nezdinde karşıt inceleme yapılması gerekir. Bununla birlikte, KDV iadesi tasdik işlemlerinde indirilecek
KDV'nin %80 veya daha fazlasına tekabül eden mal ve hizmet alımları ile ilgili
karşıt incelemelerin yapılması zorunludur.
Genel ve katma bütçeli idarelerden,
belediyelerden ve il özel idarelerinden veya en az %51 ya da daha fazla hissesi
bu kurumlara ait olan kuruluşlardan yapılan mal ve hizmet alımları için
yukarıdaki sınırlarla bağlı kalınmaksızın karşıt inceleme yapılması zorunlu
değildir.
6- Karşıt İnceleme Sonuçlarının Tutanağa
Bağlanması
Karşıt inceleme sonuçları düzenlenecek bir tutanakla tespit
edilir. Tutanakta yeminli mali müşavirin imzası ve mührü, nezdinde karşıt
inceleme yapılan mükellefin veya yetkili temsilcisinin imzası bulunur. Nezdinde
karşıt
inceleme yapılan mükellef 4 Sıra Nolu Vergi Beyannamelerinin Serbest
Muhasebeci ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerce İmzalanması Hakkında Genel
Tebliğ(5) uyarınca beyannamelerini imzalatmakla yükümlü ise tutanak serbest
muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından da imzalanacaktır.
Teyit yazıları teyidi veren yeminli mali müşavir tarafından imza ve mühür ile
onaylanacaktır.
7- Karşıt İnceleme Tutanaklarında ve Teyit Yazılarında
Yer alması Zorunlu Bilgiler
Hem KDV iadesi tasdikleri hem de tam tasdik
kapsamında düzenlenen karşıt inceleme tutanaklarında ve teyit yazılarında
aşağıdaki asgari bilgilerin yer alması zorunludur.
- Karşıt inceleme
yapan yeminli mali müşavirin adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi,
mühür ve sicil numarası, vergi kimlik numarası,adresi, telefon ve faks numarası
ve gerekli görülen diğer bilgiler.
- Karşıt inceleme yapan yeminli mali
müşavirin sözleşmeli olduğu mükellefin adı-soyadı veya unvanı, adresi, vergi
dairesi ve vergi kimlik numarası.
- Karşıt inceleme konusu belge veya
belgeleri düzenleyen mükellefin adı-soyadı veya unvanı ile vergi dairesi, vergi
kimlik numarası ve karşıt incelemenin yapıldığı tarihteki açık adresi.
-
Karşıt inceleme konusu belge veya belgeleri düzenleyen mükellefin ilgili yıla
ilişkin yasal defterlerinin onay bilgileri.
- Teyit verilen hallerde, teyit
isteyen yeminli mali müşavir ile ilgili yukarıda ilk sırada belirtilen
bilgilerin yanısıra, teyit yazısını düzenleyen yeminli mali müşavirin
adı-soyadı, bağlı bulunduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür
ve sicil numarası, adresi, telefon ve faks numarası.
- Karşıt inceleme konusu
belge veya belgeleri düzenleyen bir tüzel kişilik ise kanuni temsilcileri ve
hisse çoğunluğuna sahip ortakları hakkında yeterli bilgi.
- Teyit veren
yeminli mali müşavirin mükellefi ile yaptığı tasdik sözleşmesinin yıl, ay ve gün
içeren tarihi.
- Karşıt inceleme konusu belgeye ilişkin olarak, belgeyi
düzenleyen mükellefin defterindeki yevmiye kaydının tarih ve numarası (Yevmiye
kaydının yapılmadığı hallerde bu husus tutanakta belirtilecektir). - Karşıt
incelemeye konu belge veya belgelerin düzenlendiği dönemle ilgili olarak bu
belgeleri düzenleyen mükellefin KDV beyanları hakkında bilgi (teslim ve hizmet
tutarı, istisna tutarı, KDV matrahı, hesaplanan katma değer vergisi tutarı,
ödenecek/sonraki döneme devreden katma değer vergisi tutarı, tahakkuk fişinin
tarih ve numarası).
- Nezdinde karşıt inceleme yapılan mükellefin "bir önceki
dönemine" ilişkin olarak bir üst paragrafta belirtilen bilgiler.
- Nezdinde
karşıt inceleme yapılan mükellefin malları (imalatçılarda hammaddeyi) tedarik
ettiği alt firmalara ilişkin bilgiler (malın veya hammaddenin satın alındığı
kişinin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi kimlik
numarası, malın KDV dahil toplam bedeli, düzenlenen belgenin tarih ve numarası.)
(mal veya hammadde alımlarının çok sayıda kişiden yapıldığı hallerde en yüksek
10 alıma ilişkin bilgilerin verilmesi yeterli olacaktır).
- Mal veya hizmet bedelinin ödenme
şekline ve ödemeye ilişkin bilgi.
- Nezdinde karşıt inceleme yapılan
mükellef, faturada yer alan malın imalatçısı ise bağlı bulunduğu sanayi odası ve
sicil numarası.
- Karşıt incelemeye konu faturanın düzenlendiği dönemde,
faturayı düzenleyen mükellefin muhtasar beyannamesine göre çalıştırılan işçi
sayısı, ücret ödemelerinin tutarı ve muhtasar beyannamenin verildiği
vergi
dairesi hakkında bilgi.
Karşıt inceleme tutanakları ile ilgili olarak 20
Sıra No'lu "Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli
Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin(6) A-5 bölümünde belirtilen esaslara
uyulacaktır. Söz
konusu Tebliğde yer alan ve 21 Sıra Nolu Tebliğ(7) ile 100
milyon liraya yükseltilen hadler 2 milyar lira olarak belirlenmiştir. Ancak, bu
Tebliğin II-5 bölümü uyarınca 2 milyar liranın altındaki mal ve hizmet alımları
ile ilgili karşıt inceleme yükümlülüğünün bulunduğu hallerde bu karşıt
incelemeler ile ilgili tutanaklar gerektiğinde rapora eklenecek ve düzenlenen
listede bu alımlara da yer verilecektir.
8- Vergi Dairelerinden Bilgi
İstenmesi
Yeminli mali müşavirler tasdik hizmeti verdikleri mükellefler
ve bu mükelleflerin ticari ilişkide bulunduğu üçüncü kişiler ile ilgili olarak
vergi dairelerinden bilgi isteyebilirler. Bilgi isteme yazılarında aşağıdaki
hususların yer alması ve ayrıca 20 Sıra No'lu Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin
A-9 bölümünde belirtilen esaslara uyulması gerekir.
- Yeminli mali müşavirin
adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür ve
sicil numarası, adresi, telefon ve faks numarası
- Yeminli mali müşavirin
tasdik hizmeti verdiği mükellefin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi
dairesi, vergi kimlik numarası, adresi, telefon ve faks numarası.
- Tasdik
sözleşmesinin türü, tarihi ve sayısı.
- Hakkında bilgi talep edilen mükellefin
adı-soyadı veya unvanı, vergi
kimlik numarası ve adresi.
Bilgi isteme
yazılarında, hakkında bilgi istenen mükellefin tasdik hizmeti verilen mükellef
ile bağlantısı ve bilgi istenen konu açıklıkla belirtilecektir.
Vergi
dairelerinden bu şekilde elde edilen bilgilerin gizliliğine dikkat edilmesi
yasal bir zorunluluktur. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde ilgili mevzuat
uyarınca gerekli işlemin yapılacağı tabiidir. Yeminli mali müşavirlerin
yukarıdaki esaslara uygun yazılı bilgi talepleri 15 iş günü içerisinde yerine
getirilecektir.
9- Parasal Hadler
Bu Tebliğde yer alan parasal
hadler Bakanlığımızca özel bir belirleme
yapılmadığı taktirde her yıl bir
önceki yıl için belirlenen yeniden değerleme
oranında artırılarak
uygulanacaktır. Örneğin, bu konuda özel bir belirleme
yapılmadığı taktirde
sözkonusu parasal hadler 2001 yılı için, 2000 yılı
işlemleri için belirlenen
yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanacaktır.
III- Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
19 Sıra No'lu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin(8) karşıt inceleme ile ilgili
hükümleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
(5) 29.06.1997
tarihli ve 23034 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(6) 19.02.1996
tarihli ve 22559 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(7) 07.02.1997 tarihli ve 23005 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
(8) 08.11.1995 tarihli ve 22457 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanmıştır.