Değerli Meslektaşlarım,
Bildiğimiz gibi mali müşavirlik faaliyeti üçlü kolon üzerine oturmakta ve bunlar üzerinden ilgililere fayda ve değer yaratmaktadır.
Bunlardan birincisi; müşterilerine belgeleri kaydetme, beyana dönüştürme ve raporlama çalışmaları, ikincisi; analiz etme, yorumlama ve yol gösterme, yani danışmanlık çalışmaları, üçüncüsü ise; finansal veya finansal olmayan rapor, beyan ve iddiaları denetleme çalışmalarıdır.
Son yıllarda hız kazanan dijitalleşme ile birlikte hayatımızın birçok alanında yer almaya başlayan yapay zekanın, kaydetmeden sınıflamaya, finansal raporlamadan analize ve denetime kadar uzanan iş süreçlerinin tamamında giderek artan oranda kullanıldığı görülmektedir. Meslek mensubu olarak sürdürülebilirliğimizi sağlayabilmemiz için, bu gerçeği bilmek veya kabul etmek yetmiyor. Elbette bunları bilmek ama aynı zamanda kendi iş süreçlerimize nasıl uygulayacağımız ve nasıl yararlanabileceğimiz konusunda da çaba harcamamız gerekmektedir.
Evet yapay zekâ mesleğimizle ilgili bir çok şeyi yapabilir ve yapabilecekte ancak insan zekasının mantık ve sezgisel gücüne hiç bir zaman sahip olamayacaktır. İçinde bulunduğumuz süreçte mali müşavirin rolünün; yönetimde, muhasebede ve denetimde daha stratejik konulara odaklanmaya, bunların ortaya çıkardığı problemleri çözmeye ve karar süreçlerine destek olmaya doğru dönüştüğünü söylemek doğru olacaktır.
Diğer taraftan günümüzde etkin bir muhasebe yönetiminden beklenenler; eyleme geçirilebilir öngörüler, performans, analizi, kurumsal risk yönetimi, etkili iletişim, güven, dürüstlük ve profesyonellik olduğu bütün çalışmalarda ortaya çıkmaktadır.
İSMMMO olarak bir taraftan mesleğimizin başta defter tutma ve beyan süreci, haksız rekabet, meslek pazarının genişletilmesi olmak üzere güncel sorunlara çözüm için çalışırken diğer taraftan mesleğin değişimindeki rolünü, uzmanlaşmayı, yeni yetkinlikler kazandırmayı ve sürdürülebilirliğini sağlayacak çalışmaları bir arada sürdürmekteyiz.
Son olarak; her ne kadar Gelir İdaresi Başkanlığı yetkililerinin son derece iyi niyetli ve yoğun iyileştirme çalışmaları yaptıklarını biliyor olsak da beyan ve bildirim sürecinde yaşanan sorunların artık tahammülü zor bir noktaya geldiğini hepimiz biliyoruz.
Ana sorun temelde iki noktadan kaynaklanmaktadır. Birincisi beyan göndermede yaşanan iletim ve sistem sorunları, ikincisi ise giderek karmaşıklaşan bir defter ve beyan sistemidir. Bu sorunlar çok kez yaptığımız çalışmalarda tespiti edilerek TÜRMOB’a iletilmiş, TÜRMOB’da bunları daha da genişletip, önerileriyle birlikte derleyerek GİB’e çeşitli zamanlarda sunmuştur.
Nihayetinde yapılan en son görüşmede önerilerin bir kısmı da dikkate alınarak:
- Yeni bir e-beyanname sistemi oluşturulduğu,
- Bu tarihe kadar sistemdeki sorunların en aza indirilmesi adına ayrı bir beyanname gönderim yöntemi oluşturulması üzerinde çalışıldığı,
- e-arşiv, e-smmm, e-müstahsillerin görüntülenmesi için alt yapısının hazırlanmış olduğu ve kısa süre içinde hizmete açılacağı,
- Defter beratların mali müşavirlerin e-imzasıyla gönderilebilmesi çalışmaların yürütüldüğü,
- Berat gönderme ve ikincil kopya gönderilmesinin birlikte ve tek seferde yapılabilecek şekilde çalışıldığı,
- KDV 1 ve KDV 2’nin, DV ve MUH-SGK beyannamelerinin birleştirilmesi üzerinde çalışıldığı,
- BA-BS’nin tamamen kaldırılacağı, yönünde bilgiler alınmıştır.
Bunlar bir an önce hayata geçmesi gereken önemli çalışmalardır. Bu çalışmaların daha fazla gecikmeden tamamlanması ile birlikte, bir yandan meslek mensuplarının giderek bozulan iş-yaşam dengesi yaşam lehine bir parça düzelirken, diğer yandan yukarıda sözünü ettiğim değişim sürecinin yönetimi için de bir motivasyon ortamı oluşturacaktır. Çalışmaların bir an önce tamamlanması dileğiyle yeni bir yazıda görüşmek üzere hoşçakalın.
Sevgi ve saygılarımla,
Erol DEMİREL
Başkan